Do centrum Warszawy nie wjedziesz starym autem. Powstać ma Strefa Czystego Transportu


2023.01.26
Autor: Piotr Maślak
W połowie 2024 roku wprowadzona ma zostać w Warszawie Strefa Czystego Transportu, co oznacza m.in., że do centrum stolicy nie wjadą najstarsze samochody. Ruszają właśnie konsultacje w tej sprawie, które potrwają trzy miesiące. Strefa objąć ma 7 proc. powierzchni całego miasta.

Wykluczanie starych samochodów z centrum Warszawy będzie realizowane etapami. W pierwszej kolejności od lipca 2024 roku, w ramach Strefy Czystego Transportu, zakaz dotyczył będzie najstarszych aut benzynowych i diesli, niespełniających najniższych norm. Kolejne zakazy wprowadzane będą co dwa lata aż do 2032 roku.

Jesteśmy przekonani, że to jest dobra droga do tego, żeby wprowadzić taką strefę, do której wjazd tymi najbardziej trującymi samochodami będzie zakazany
powiedział: prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski

Strefa Czystego Transportu objąć ma niemal całe Śródmieście, ponad połowę Woli, część Ochoty, Pragi Północ i Pragi Południe. Łącznie te tereny, które wytypowane zostały w wyniku analiz, stanowią 37 kilometrów kwadratowych. Obszar jest ograniczony największymi arteriami wokół centrum, takimi jak Trasa Łazienkowska czy aleja Prymasa Tysiąclecia, co ułatwi objazd strefy.

Harmonogram wprowadzania nowej strefy


Ratusz założył, że wyprowadzanie samochodów z centrum Warszawy realizowane będzie etapami. Na początek, od lipca 2024 roku, do strefy nie wjadą auta z silnikami benzynowymi - starsze niż 27 lat i dieslowskimi - powyżej 18 lat. Według wyliczeń miasta to 2 proc. samochodów poruszających się po mieście. Kolejne zakazy wprowadzane będą co dwa lata aż do 2032 roku.

Osoby, które wjadą do Strefy Czystego Transportu samochodem niespełniającym narzuconych wymagań, będą ukarane mandatem w wysokości 500 zł, a egzekwowaniem tego zajmie się straż miejska i policja. Zakaz nie dotyczy samochodów służb ratowniczych czy pojazdów zabytkowych. Miasto rozważa też możliwość wprowadzenia wyłączeń czasowych, np. w przypadku konieczności nagłej jazdy do szpitala.

Wprowadzenie Strefy Czystego Transportu ma tylko w 2024 roku zmniejszyć emisję pyłów zawieszonych ze spalin o 20 proc., a emisję tlenków azotu o 11 proc. Dwa lata później emisja ma się zmniejszyć odpowiednio o 55 proc. i 27 proc. Docelowo w 2032 roku spadek emisji pyłów zawieszonych ma wynieść 69 proc., a emisji tlenków azotu - 80 proc.

Ratusz ma nadzieję, że Rada Warszawy przyjmie uchwałę w tej sprawie do końca tego roku.

Komentarze


  • krytyczny
    Gość
    2023-01-27 13:45:15
    A kto by takich bzdur przestrzegał . Przepis jest niekonstytucyjny.

  • Byrt
    Gość
    2023-01-27 19:37:44
    Widzę, że Warszawa goni Poznań w plebiscycie na najbardziej wrogie kierowcom miasto.

  • Bartek
    Gość
    2023-01-30 11:12:37
    Brawo! Nareszcie podjęto próbę ograniczenia emisji groźnych dla życia spalin. Szkoda, że tylko w centrum Warszawy.

Odpowiedz

Komentujesz jako gość.