Z Krakowa do Nowego Sącza w godzinę, a do Zakopanego - półtorej. Wielka modernizacja na południu Polski


2025.08.07
Autor: Bartosz Motorek
W Małopolsce trwa realizacja największej inwestycji kolejowej w południowej Polsce. W ramach ogromnego projektu „Podłęże-Piekiełko” modernizowana jest infrastruktura, w tym budowa 4-kilometrowego tunelu, dzięki której trasę z Krakowa do Zakopanego będzie można pokonać w 90 minut.

Na południu Małopolski trwa zaawansowana modernizacja infrastruktury kolejowej w ramach strategicznego projektu „Podłęże-Piekiełko”. Inwestycja ta, finansowana ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności, ma kluczowe znaczenie dla rozwoju komunikacyjnego, społecznego i gospodarczego regionu.

W rejonie Nowego Sącza, Limanowej oraz Rabki-Zdroju prowadzone są roboty torowe i budowlane związane z unowocześnieniem linii nr 104. To pierwszy etap przedsięwzięcia, które obejmuje zarówno modernizację istniejących odcinków, jak i budowę nowych fragmentów trasy kolejowej o łącznej długości ponad 130 kilometrów.

Jednym z najbardziej wymagających elementów jest blisko 4-kilometrowy tunel pomiędzy Męciną a Mordarką, drążony przy pomocy zaawansowanej technologicznie tarczy TBM o nazwie „Jadwiga”. Urządzenie o imponujących parametrach - niemal 11-metrowej średnicy i masie ponad 2,5 tys. ton - wykonuje prace z jednoczesnym układaniem obudowy tunelu. Równolegle realizowany jest tunel ewakuacyjny, którego budową zajmuje się mniejsza tarcza, „Kinga”, już przekraczająca 900 metrów długości. Całość prac tunelowych przewidziano na około 10 miesięcy.

Na całym modernizowanym odcinku widać postępy - powstają nowe stacje, przystanki i skrzyżowania bezkolizyjne. W Męcinie budowana jest nowa stacja kolejowa, w Mordarce przystanek pasażerski, natomiast w Chomranicach przebudowywany peron zyska nowoczesne skrzyżowanie. Rabka-Zdrój i Nowy Sącz były pierwszymi punktami, gdzie rozpoczęto modernizację. W Rabce trwa ostatnia faza układania torów i przygotowań do instalacji sieci trakcyjnej. Z kolei w Nowym Sączu oddano do użytku kluczowe bezkolizyjne skrzyżowanie drogowo-kolejowe przy ul. Krakowskiej, a reszta prac zbliża się do finalizacji ich zakończenie planowane jest na początek 2026 roku.

W Limanowej przebudowywana jest stacja, a równolegle prowadzone są prace torowe w nowym śladzie. Obecnie roboty toczą się na czterech odcinkach inwestycji, natomiast dla kolejnych fragmentów m.in. Rabka ZaryteMszana Dolna, Tymbark-Limanowa czy Podłęże-Gdów - trwają procedury przetargowe. Pozostałe przetargi mają zostać ogłoszone jeszcze w bieżącym roku.

Projekt „Podłęże–Piekiełko” zakłada nie tylko modernizację 75 kilometrów istniejącej linii Chabówka–Nowy Sącz, ale również budowę 58 kilometrów nowej trasy, która umożliwi bezpośrednie połączenie Podłęża z Mszaną Dolną i Tymbarkiem. Dzięki temu istotnie skróci się czas przejazdu między kluczowymi punktami regionu - podróż z Krakowa do Nowego Sącza zajmie około godziny, a do Zakopanego - półtorej.

Komentarze

Brak wpisów.

Napisz komentarz

Komentujesz jako gość.