Ponad kilometr wydrążony. Najdłuższe tunele w Polsce powstają w Małopolsce


2025.08.26
Autor: Bartosz Motorek
Na trasie pomiędzy Limanową a bocznicą Klęczany trwają intensywne roboty związane z budową jednego z najważniejszych fragmentów inwestycji kolejowej w Małopolsce. Konsorcjum Budimex i Gülermak prowadzi realizację odcinka D linii nr 104. Zaawansowanie całości robót przekroczyło 30 procent, a w ramach przedsięwzięcia powstaje tunel o długości blisko 4 kilometrów, który znajdzie się w gronie najdłuższych w Polsce.

Drążenie tuneli odbywa się z wykorzystaniem tarcz TBM, uruchomionych wiosną 2025 roku. Maszyna o nazwie „Kinga”, pracująca od marca, do końca sierpnia wydrążyła ponad kilometr tunelu ewakuacyjnego. Z kolei „Jadwiga”, rozpoczęta w czerwcu, osiągnęła ponad 200 metrów zasadniczej konstrukcji kolejowej. W kolejnych tygodniach planowane jest rozpoczęcie układania pierwszych fragmentów toru w rejonie Klęczan.

W ostatnich miesiącach wykonano szeroki zakres prac ziemnych. Powstały wykopy i nasypy, wzmocniono podłoże, a także zrealizowano przepusty drogowe i kolejowe. Wzniesiono fundamenty oraz podpory obiektów mostowych, a na estakadach i wiaduktach rozpoczęto montaż ustrojów nośnych. Obecnie działania koncentrują się na budowie portalu zachodniego tunelu, stabilizacji skarp, zbrojeniu, deskowaniu oraz betonowaniu kolejnych przęseł.

Każdego dnia na placu budowy pracuje średnio ponad 600 osób oraz około 240 jednostek sprzętowych. Jak podkreślają przedstawiciele Budimeksu, skala projektu wymaga ścisłej koordynacji specjalistów i wykorzystania nowoczesnych technologii. Po zakończeniu inwestycji podróż między Krakowem a Nowym Sączem skróci się do około godziny, a czas przejazdu z Krakowa do Zakopanego wyniesie około półtorej godziny.

Realizowany odcinek jest częścią projektu „Podłęże - Piekiełko”, obejmującego modernizację 75 kilometrów linii Chabówka - Nowy Sącz oraz budowę 58 kilometrów nowej trasy. Umowę na realizację odcinka D podpisano w marcu 2024 roku. Wartość kontraktu to ponad 1,9 miliarda złotych. Budimex pełni rolę lidera konsorcjum z 50-procentowym udziałem, a partnerem jest firma Gülermak, która odpowiada za pozostałą część prac. Zakończenie przedsięwzięcia planowane jest na koniec 2026 roku.

Komentarze

Brak wpisów.

Napisz komentarz

Komentujesz jako gość.