Małopolska zyska nowoczesne tunele kolejowe. Przełomowy etap gigantycznej inwestycji


2025.05.30
Autor: Bartosz Motorek
W sercu Małopolski trwa jedna z najbardziej spektakularnych operacji inżynieryjnych ostatnich lat – gigantyczna tarcza TBM „Kinga” każdego dnia przesuwa się głęboko pod ziemią, tworząc nowoczesny tunel ewakuacyjny. To dopiero początek – już niebawem do pracy ruszy jej większa odpowiedniczka „Jadwiga”, która wydrąży tunel kolejowy łączący Limanową z Nowym Sączem i otworzy zupełnie nowy rozdział w historii transportu na południu Polski.

Pod powierzchnią malowniczych wzgórz w okolicach Pisarzowej trwa imponujący proces inżynieryjny – tunel ewakuacyjny powstaje przy użyciu zaawansowanej technologicznie maszyny drążącej TBM „Kinga”. Od końca marca, bez ani chwili przestoju, potężna tarcza sukcesywnie pokonuje kolejne metry twardej skały, tworząc nowoczesną infrastrukturę, która wkrótce zrewolucjonizuje komunikację w południowej Polsce.

„Kinga” – ważąca ponad 600 ton, precyzyjnie sterowana maszyna typu TBM (Tunnel Boring Machine) – rozpoczęła drążenie tunelu ewakuacyjnego ostatniego dnia marca. Od tamtej pory wybudowano już niemal 300 metrów podziemnej trasy. Dzięki zaawansowanym systemom kontroli i ciągłemu nadzorowi specjalistów, dzienny postęp może sięgać nawet 10 metrów, przy równoczesnym montażu obudowy tunelu i transporcie urobku na powierzchnię.

W najbliższych tygodniach do pracy przystąpi także „Jadwiga” – jeszcze większa tarcza TBM, której zadaniem będzie wydrążenie tunelu głównego dla przyszłego połączenia kolejowego. Jej montaż na placu budowy właśnie dobiega końca. Zespół inżynierów odpowiedzialny za konfigurację urządzenia korzysta z cennych doświadczeń zdobytych przy eksploatacji „Kingi”, co znacząco zwiększy efektywność przyszłych prac.

Nowe tunele – główny i ewakuacyjny – połączą przystanek Mordarka ze stacją w Męcinie. To część strategicznej inwestycji na odcinku Limanowa–bocznica Klęczany, wchodzącej w skład wieloetapowego projektu „Podłęże–Piekiełko”, finansowanego m.in. z funduszy Unii Europejskiej w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.

Realizacja tej inwestycji to nie tylko postęp technologiczny, ale przede wszystkim impuls rozwojowy dla całego regionu. Nowe połączenia kolejowe znacząco skrócą czas podróży i otworzą Małopolskę na nowe możliwości gospodarcze i społeczne
powiedział: minister infrastruktury Dariusz Klimczak, odwiedzający niedawno plac budowy

W ramach projektu „Podłęże–Piekiełko” powstanie w sumie 20 tuneli – 16 przeznaczonych dla ruchu kolejowego o łącznej długości niemal 21 kilometrów oraz 4 tunele ewakuacyjne o długości około 10 kilometrów. To bezprecedensowe przedsięwzięcie pod względem skali, złożoności geologicznej oraz zastosowanych technologii.

Realizujemy jedną z najbardziej wymagających inwestycji kolejowych w Polsce. Prace prowadzone w trudnym, górskim terenie stanowią logistyczne i inżynieryjne wyzwanie, ale także budują nasze kompetencje na przyszłość
powiedział: Piotr Grawicz, zastępca dyrektora Regionu Południowego Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK

Odcinek Limanowa–bocznica Klęczany to jeden z czterech fragmentów, na których trwają już prace budowlane. Równolegle roboty prowadzone są na stacji Limanowa oraz na odcinkach bocznica Klęczany–Nowy Sącz i Chabówka–Rabka Zaryte. W przygotowaniu są kolejne etapy, dla których trwają postępowania przetargowe, m.in. Rabka Zaryte–Mszana Dolna–Fornale, Szczyrzyc–Tymbark, Tymbark–Limanowa i Podłęże–Gdów.

Cały projekt zakłada modernizację i elektryfikację 75 kilometrów istniejącej linii Chabówka–Nowy Sącz oraz budowę 58 kilometrów zupełnie nowej trasy między Podłężem a Mszaną Dolną i Tymbarkiem. Docelowo nowe linie pozwolą na pokonanie trasy Kraków–Nowy Sącz w niespełna godzinę, a przejazd do Zakopanego zajmie zaledwie półtorej godziny.

Komentarze

Brak wpisów.

Napisz komentarz

Komentujesz jako gość.