Złożono wniosek dla odcinka linii kolejowej "Y". "To będzie kolejowy kręgosłup Polski"
Złożony został już wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla odcinka linii Kolei Dużych Prędkości między Sieradzem, Kaliszem i Pleszewem w ramach realizacji Centralnego Portu Komunikacyjnego.
Spółka Centralny Port Komunikacyjny poinformowała o złożeniu wniosku o wydanie decyzji środowiskowej dla 74-kilometrowego odcinka linii Kolei Dużych Prędkości między Sieradzem, Kaliszem i Pleszewem. Jest to kolejny etap prac przygotowawczych dla linii kolejowej „Y”.
Zadaniem 480-kilometrowej linii kolejowej "Y" będzie połączenie Warszawy, CPK, Łodzi, Poznania i Wrocławia w ramach europejskiej sieci TEN-T, czyli priorytetowych unijnych szlaków komunikacyjnych. Przypomnijmy, że spółka CPK złożyła dwa miesiące temu wniosek o decyzję środowiskową dla odcinka z Pleszewa do Poznania dla prędkości projektowej 350 km/h. Według założeń przejazd najszybszych pociągów na z Warszawy do Poznania będzie możliwy w 1 godz. i 38 minut.
Szczegółowy harmonogram dla trasy: Sieradz – Kalisz – Pleszew – Poznań zakłada, że w drugim kwartale 2027 roku spółka ma uzyskać pozwolenie na budowę, która ruszy na początku 2028 roku. Całość ma być gotowa do 2035 roku.
Linia Kolei Dużych Prędkości „Y” łącząca Warszawę z Łodzią, Poznaniem i Wrocławiem będzie obsługiwana przez pociągi osiągające prędkość eksploatacyjną do 320 km/h.
Koszt budowy części kolejowej przedsięwzięcia w ramach Centralnego Portu Komunikacyjnego wyniesie ponad 76,8 mld zł.
Spółka Centralny Port Komunikacyjny poinformowała o złożeniu wniosku o wydanie decyzji środowiskowej dla 74-kilometrowego odcinka linii Kolei Dużych Prędkości między Sieradzem, Kaliszem i Pleszewem. Jest to kolejny etap prac przygotowawczych dla linii kolejowej „Y”.
Linia „Y” to będzie kolejowy kręgosłup Polski, który ułatwi podróżowanie, a dzięki podniesieniu maksymalnej prędkości najszybszych pociągów do 320 km/h przyciągnie jeszcze więcej podróżnych, stanowiąc alternatywę dla samochodu. Nowa infrastruktura kolejowa będzie służyć również mieszkańcom takich miejscowości jak Kalisz, Pleszew i Sieradzpowiedział: Maciej Lasek, pełnomocnik rządu ds. CPK
Zadaniem 480-kilometrowej linii kolejowej "Y" będzie połączenie Warszawy, CPK, Łodzi, Poznania i Wrocławia w ramach europejskiej sieci TEN-T, czyli priorytetowych unijnych szlaków komunikacyjnych. Przypomnijmy, że spółka CPK złożyła dwa miesiące temu wniosek o decyzję środowiskową dla odcinka z Pleszewa do Poznania dla prędkości projektowej 350 km/h. Według założeń przejazd najszybszych pociągów na z Warszawy do Poznania będzie możliwy w 1 godz. i 38 minut.
Szczegółowy harmonogram dla trasy: Sieradz – Kalisz – Pleszew – Poznań zakłada, że w drugim kwartale 2027 roku spółka ma uzyskać pozwolenie na budowę, która ruszy na początku 2028 roku. Całość ma być gotowa do 2035 roku.
Linia Kolei Dużych Prędkości „Y” łącząca Warszawę z Łodzią, Poznaniem i Wrocławiem będzie obsługiwana przez pociągi osiągające prędkość eksploatacyjną do 320 km/h.
Oferta przewozowa na „Y” musi uwzględniać jednocześnie pociągi jadące nawet 320 km/h, oferując szybkie przejazdy na największe odległości – np. ze Szczecina przez „Y” do Lublina, jak również pociągi z gęstszą siatką postojów, do obsługi mniejszych, ale istotnych ośrodków. Minimalna oferta zakładana przez nas dla Kalisza to jeden pociąg na godzinę. Jest to nawet lepsze rozwiązanie pod względem częstotliwości kursowania pociągów niż obecnie obowiązujące między Poznaniem a Warszawąpowiedział: Piotr Rachwalski, członek zarządu CPK
Koszt budowy części kolejowej przedsięwzięcia w ramach Centralnego Portu Komunikacyjnego wyniesie ponad 76,8 mld zł.
Inne wiadomości o Centralny Port Komunikacyjny
- Ruszyła rozbiórka budynków pod budowę CPK. Spółka posiada już ponad połowę ziemi pod realizację inwestycji 2025-05-12 13:07:32
- Linia kolejowa Sieradz-Kalisz-Poznań coraz bliżej. Pociągi pojadą z prędkością 350 km/h 2025-04-17 07:21:30
- Gigantyczne przetargi CPK w tym roku. Łącznie to około 30 mld zł. 2025-04-15 06:50:13
- Kolej Dużych Prędkości: Jest wykonawca blisko 5-kilometrowego tunelu pod Łodzią 2025-04-11 11:35:11
-
Komentarze
Brak wpisów.