Mosty, które połączą trzy kluczowe części Poznania coraz bliżej otwarcia


2024.09.11
Postępy na budowie mostów Berdychowskich przyspieszają, a kluczowe prace zbliżają się do końca. Nowa przeprawa połączy Berdychowo, Ostrów Tumski i Chwaliszewo, ułatwiając komunikację pieszą i rowerową. Projekt obejmuje nie tylko mosty, ale także infrastrukturę towarzyszącą, taką jak chodniki, schody, pochylnie i oświetlenie.

Każdego tygodnia prace nad mostami Berdychowskimi posuwają się do przodu. Z terenu budowy stopniowo znikają ostatnie części tymczasowych podpór. Do ich instalacji niezbędne było sprowadzenie barki wyposażonej w specjalistyczny sprzęt ze Szczecina, natomiast do ich rozbiórki konieczne było wsparcie zespołu nurków.

Obie przeprawy, zgodnie z zamysłem projektantów, od sierpnia opierają się już samodzielnie na przyczółkach. Budowa mostów, sprawiających wrażenie lekkich, wymagała montażu podpór tymczasowych. Spełniły już swoją rolę, dlatego ich demontaż rozpoczął się zaraz po zakończeniu prac konstrukcyjnych. W tym tygodniu w Warcie pływają nurkowie, którzy uczestniczą w usuwaniu ostatnich części podpór z dna rzeki
powiedział: Tomasz Płóciniczak, wiceprezes spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie
Mosty Berdychowskie w Poznaniu na zaawansowanym etapie prac, fot. PIM
Mosty Berdychowskie w Poznaniu na zaawansowanym etapie prac, fot. PIM

Podczas instalacji podpór, rozpoczętej w kwietniu, wykorzystano barkę złożoną z trzech jednostek: pontonu, pchacza i dźwigu o udźwigu 90 ton. Dzięki temu sprzętowi zamontowano tymczasowe podpory, których podstawą były stalowe rury o długości 21 metrów. Na tych konstrukcjach osadzano elementy mostu, które następnie były spawane w jedną całość.

Mosty powstają nie tylko nad Wartą i kanałem Ulgi, ale również nad dolnymi odcinkami Wartostrady, z której mogą już korzystać piesi i rowerzyści. Postęp prac pozwolił na ponowne otwarcie zamkniętych dotąd fragmentów trasy wzdłuż Warty. Aktualnie dostępne są zarówno górny odcinek po stronie Chwaliszewa, jak i dolny odcinek pod mostem od strony Berdychowa.

Na budowie pozostało jeszcze sporo prac, zarówno przy samych mostach, jak i w okolicach. Dłuższy most, łączący Chwaliszewo z Ostrowem Tumskim, zabezpieczany jest przed korozją, a kończy się spawanie ostatnich elementów elewacji podpór, które podkreślają unikalny kształt konstrukcji. Trwa montaż przepustów na kable teletechniczne i elektryczne. Na krótszym moście, między Ostrowem Tumskim a Berdychowem, trwa instalacja systemu odwodnienia liniowego, a także montaż aluminiowych profili, które umożliwią późniejsze zamontowanie szklanych balustrad. Na powierzchni pomostu prowadzone są prace związane z nawierzchnią.

Na wszystkich brzegach Warty i kanału Ulgi teren zostanie dostosowany do nowej przeprawy. Po stronie Ostrowa Tumskiego trwają obecnie prace nad budową schodów terenowych, natomiast pochylnia po stronie Berdychowa jest już w dużej mierze ukończona.

Mosty, które powstają, połączą ulicę Berdychowo z cyplem w południowej części Ostrowa Tumskiego (Zagórze), a dalej z Chwaliszewem, w pobliżu parku przy Starym Korycie Warty. Dzięki tej przeprawie piesi i rowerzyści zyskają łatwiejsze połączenie między kampusem Politechniki Poznańskiej, południową częścią Ostrowa Tumskiego a lewobrzeżnymi dzielnicami miasta, w tym ze Starym Rynkiem.

Technicznie przeprawa składa się z dwóch mostów: jeden nad Wartą o długości 165 metrów, a drugi nad kanałem Ulgi o długości 117 metrów. Obie konstrukcje są spójne pod względem architektonicznym i konstrukcyjnym. Projekt obejmuje nie tylko budowę mostów, ale również chodniki, pochylnie, schody, oświetlenie, elementy małej architektury oraz nasadzenia zieleni. Na obu mostach ruch pieszych będzie oddzielony od ścieżek dla rowerzystów, co zapewni bezpieczeństwo i wygodę użytkownikom.

Komentarze

Brak wpisów.

Napisz komentarz

Komentujesz jako gość.