
Katowice
Wiadomości
Wielka modernizacja katowickiego węzła kolejowego za 7 mld zł
Katowicki węzeł kolejowy przechodzi gruntowną modernizację, której celem jest zwiększenie przepustowości i usprawnienie ruchu zarówno w kierunku zachodnim, jak i południowym. Realizowana przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. inwestycja obejmuje przebudowę stacji, torów oraz licznych obiektów inżynieryjnych na trasie Będzin - Katowice Piotrowice.
Przy stacji Katowice powstaje rozbudowany system torów z ośmioma wiaduktami o łącznej długości ponad 400 metrów. Część konstrukcji jest już gotowa, inne znajdują się na etapie montażu lub budowy podpór. Docelowo obiekty będą przystosowane do obsługi ruchu pasażerskiego i towarowego w kierunku Gliwic, Wrocławia, Bielska-Białej oraz granicy państwa. Przeploty torowe pozwolą na bezkolizyjne prowadzenie pociągów, co umożliwi zwiększenie liczby połączeń. Pierwsze odcinki zostaną udostępnione podróżnym jeszcze w tym roku.
Modernizacja prowadzona jest bez wstrzymywania kursowania pociągów. Na terenie inwestycji pracuje obecnie około tysiąca osób i setki maszyn. Do 2026 roku planowane jest ukończenie wszystkich nowych wiaduktów w rejonie stacji Katowice.
Na odcinku Szopienice - Piotrowice powstanie 100 km nowych torów oraz 321 rozjazdów. W Katowicach Ligocie budowane są perony, przejścia podziemne, wiadukt nad ulicą Kłodnicką i most na Kłodnicy. Równocześnie trwa tworzenie układu czterotorowego w stronę centrum wraz z przystankiem Katowice ASP.
fot. plk-sa.pl
Przebudowa objęła również peron nr 1 w stacji Katowice, który został dostosowany do potrzeb osób o ograniczonej mobilności. Wyposażono go w nawierzchnię z fakturą dla osób niewidomych, ławki, poręcze oraz osłony przeciwwiatrowe. W budowie są windy, a kolejne perony zostaną oddane do użytku do 2026 roku.
Projekt przewiduje powstanie czterech nowych przystanków: Katowice Morawa, Katowice Uniwersytet, Katowice Akademia i Katowice Kokociniec. Modernizowane są również stacje Katowice Zawodzie, Katowice Ligota, a także przystanki w Szopienicach Południowych i Brynowie. Łącznie realizowanych jest 140 obiektów inżynieryjnych, w tym mosty i wiadukty.
fot. plk-sa.pl
W Katowicach powstanie nowoczesne centrum sterowania ruchem, które obejmie odcinek od Sosnowca do Tychów. Dzięki rozdzieleniu ruchu dalekobieżnego od aglomeracyjnego zwiększy się częstotliwość połączeń i bezpieczeństwo podróży.
Przebudowa katowickiego węzła jest częścią większego projektu modernizacji linii E 65, obejmującego także odcinki Tychy - most Wisła oraz Zabrzeg – Zebrzydowice. Całość inwestycji, o wartości około 7 miliardów złotych, finansowana jest z udziałem środków unijnych. Zakończenie prac na trasie Katowice Szopienice Południowe - Katowice Piotrowice przewidziano na 2028 rok.
Przy stacji Katowice powstaje rozbudowany system torów z ośmioma wiaduktami o łącznej długości ponad 400 metrów. Część konstrukcji jest już gotowa, inne znajdują się na etapie montażu lub budowy podpór. Docelowo obiekty będą przystosowane do obsługi ruchu pasażerskiego i towarowego w kierunku Gliwic, Wrocławia, Bielska-Białej oraz granicy państwa. Przeploty torowe pozwolą na bezkolizyjne prowadzenie pociągów, co umożliwi zwiększenie liczby połączeń. Pierwsze odcinki zostaną udostępnione podróżnym jeszcze w tym roku.
Modernizacja prowadzona jest bez wstrzymywania kursowania pociągów. Na terenie inwestycji pracuje obecnie około tysiąca osób i setki maszyn. Do 2026 roku planowane jest ukończenie wszystkich nowych wiaduktów w rejonie stacji Katowice.
Na odcinku Szopienice - Piotrowice powstanie 100 km nowych torów oraz 321 rozjazdów. W Katowicach Ligocie budowane są perony, przejścia podziemne, wiadukt nad ulicą Kłodnicką i most na Kłodnicy. Równocześnie trwa tworzenie układu czterotorowego w stronę centrum wraz z przystankiem Katowice ASP.
fot. plk-sa.pl
Przebudowa objęła również peron nr 1 w stacji Katowice, który został dostosowany do potrzeb osób o ograniczonej mobilności. Wyposażono go w nawierzchnię z fakturą dla osób niewidomych, ławki, poręcze oraz osłony przeciwwiatrowe. W budowie są windy, a kolejne perony zostaną oddane do użytku do 2026 roku.
Projekt przewiduje powstanie czterech nowych przystanków: Katowice Morawa, Katowice Uniwersytet, Katowice Akademia i Katowice Kokociniec. Modernizowane są również stacje Katowice Zawodzie, Katowice Ligota, a także przystanki w Szopienicach Południowych i Brynowie. Łącznie realizowanych jest 140 obiektów inżynieryjnych, w tym mosty i wiadukty.
fot. plk-sa.pl
W Katowicach powstanie nowoczesne centrum sterowania ruchem, które obejmie odcinek od Sosnowca do Tychów. Dzięki rozdzieleniu ruchu dalekobieżnego od aglomeracyjnego zwiększy się częstotliwość połączeń i bezpieczeństwo podróży.
Przebudowa katowickiego węzła jest częścią większego projektu modernizacji linii E 65, obejmującego także odcinki Tychy - most Wisła oraz Zabrzeg – Zebrzydowice. Całość inwestycji, o wartości około 7 miliardów złotych, finansowana jest z udziałem środków unijnych. Zakończenie prac na trasie Katowice Szopienice Południowe - Katowice Piotrowice przewidziano na 2028 rok.
Komentarze
Brak wpisów.