
Gdańsk
Wiadomości
Utworzą ląd na obszarze 21 hektarów Morza Bałtyckiego. Kluczowy etap budowy zakończony
Morska farma wiatrowa Baltica 2 na Bałtyku odgrywa kluczową rolę w procesie transformacji energetycznej Polski. Jest to największa inwestycja w odnawialne źródła energii (OZE) w kraju. Istotnym elementem projektu jest terminal T5 w porcie Baltic Hub, który będzie pełnił funkcję bazy instalacyjnej dla elektrowni wiatrowych na Bałtyku.
Dzięki tej inwestycji możliwe będzie dostarczenie zielonej energii do około 2,4 miliona gospodarstw domowych. Istotnym filarem realizacji tego nowatorskiego przedsięwzięcia jest Polski Fundusz Rozwoju (PFR), który inwestuje w budowę terminalu 5 (T5) w porcie Baltic Hub w Gdańsku.
Aktualnie projekt budowy terminalu T5 osiągnął nowy etap realizacji.
Budowa farmy Baltica 2, realizowana przez Polską Grupę Energetyczną (PGE) we współpracy z duńską firmą Ørsted, ma zakończyć się w 2027 roku. Rozwój niezbędnej infrastruktury, wspierany przez Polski Fundusz Rozwoju poprzez inwestycję w T5, jest możliwy dzięki finansowaniu z Krajowego Planu Odbudowy (KPO).
Projekt T5, realizowany przez Fundusz PFR FI FIZAN, zakłada utworzenie lądu na obszarze 21 hektarów Morza Bałtyckiego. Na tym terenie powstanie nowoczesny terminal głębokowodny o nabrzeżu długości 800 metrów i głębokości 17,5 metra. Będzie to pierwsza tego typu infrastruktura na Bałtyku, umożliwiająca cumowanie statków instalacyjnych i zaopatrzeniowych. Terminal zostanie wykorzystany do przechowywania, montażu i preinstalacji turbin wiatrowych przed ich ostatecznym rozmieszczeniem na morzu. Projekt realizowany jest we współpracy z Baltic Hub, wykorzystując jego inżynieryjne doświadczenie i specjalistyczną wiedzę.
Realizacja terminalu T5 to przedsięwzięcie o ogromnej skali. W styczniu 2025 roku ukończono istotną fazę prac, polegającą na pogłębianiu dna. W trakcie tego etapu usunięto niemal 1 milion m³ osadów, przygotowując teren pod budowę sztucznej wyspy. Do tej pory wbito już blisko 50 pali rurowych, które stanowić będą fundament konstrukcji nabrzeża.
Zakończenie budowy terminalu przewidziane jest na trzeci kwartał 2026 roku.
Dzięki tej inwestycji możliwe będzie dostarczenie zielonej energii do około 2,4 miliona gospodarstw domowych. Istotnym filarem realizacji tego nowatorskiego przedsięwzięcia jest Polski Fundusz Rozwoju (PFR), który inwestuje w budowę terminalu 5 (T5) w porcie Baltic Hub w Gdańsku.
T5 to fundamentalna infrastruktura, pełniąca funkcję bazy instalacyjnej dla elektrowni wiatrowych na morzu. Jego budowa stanowi nie tylko wsparcie dla transformacji energetycznej, ale także przyczynia się do wzrostu udziału krajowych komponentów w procesie inwestycyjnym. Ponadto rozbudowa portu w Gdańsku zwiększy jego strategiczne znaczeniepowiedział: Mikołaj Raczyński, wiceprezes Polskiego Funduszu Rozwoju
Aktualnie projekt budowy terminalu T5 osiągnął nowy etap realizacji.
Inwestycja na rzecz bezpieczeństwa energetycznego
Budowa farmy Baltica 2, realizowana przez Polską Grupę Energetyczną (PGE) we współpracy z duńską firmą Ørsted, ma zakończyć się w 2027 roku. Rozwój niezbędnej infrastruktury, wspierany przez Polski Fundusz Rozwoju poprzez inwestycję w T5, jest możliwy dzięki finansowaniu z Krajowego Planu Odbudowy (KPO).
Projekt T5, realizowany przez Fundusz PFR FI FIZAN, zakłada utworzenie lądu na obszarze 21 hektarów Morza Bałtyckiego. Na tym terenie powstanie nowoczesny terminal głębokowodny o nabrzeżu długości 800 metrów i głębokości 17,5 metra. Będzie to pierwsza tego typu infrastruktura na Bałtyku, umożliwiająca cumowanie statków instalacyjnych i zaopatrzeniowych. Terminal zostanie wykorzystany do przechowywania, montażu i preinstalacji turbin wiatrowych przed ich ostatecznym rozmieszczeniem na morzu. Projekt realizowany jest we współpracy z Baltic Hub, wykorzystując jego inżynieryjne doświadczenie i specjalistyczną wiedzę.
Terminal 5 – kluczowy etap budowy zakończony
Realizacja terminalu T5 to przedsięwzięcie o ogromnej skali. W styczniu 2025 roku ukończono istotną fazę prac, polegającą na pogłębianiu dna. W trakcie tego etapu usunięto niemal 1 milion m³ osadów, przygotowując teren pod budowę sztucznej wyspy. Do tej pory wbito już blisko 50 pali rurowych, które stanowić będą fundament konstrukcji nabrzeża.
Zakończenie budowy terminalu przewidziane jest na trzeci kwartał 2026 roku.
Komentarze
Brak wpisów.