
Łódź
Wiadomości
Tunel średnicowy pod Łodzią. Wznowiono drążenie tunelu pod centrum miasta
TBM Katarzyna wznowiła już drążenie tunelu pod Łodzią. W związku z tym zaplanowana została relokacja około 900 mieszkańców, zamieszkujących na odcinku prac między przystankami Łódź Polesie i Łódź Śródmieście.
Tunel średnicowy pod Łodzią to ważna inwestycja komunikacyjna dla miasta i regionu, która otworzy aglomerację łódzką na nowe połączenia dalekobieżne, regionalne i podmiejskie. Wartość całego projektu realizowanego przez PLK SA wynosi około 2 mld zł i jest współfinansowana z FEnIKS.
W piątek, 21 czerwca był ważnym dniem na budowie inwestycji. TBM Katarzyna wznowiła drążenie tunelu, który połączy Dworzec Fabryczny ze stacjami Kaliska i Żabieniec. Maszyna wyruszyła z bloku postojowego zlokalizowanego w rejonie ul. Mielczarskiego, tuż za przystankiem Łódź Polesie, w najgłębszym punkcie tunelu tj. 26 m pod ziemią. Przerwa w drążeniu tunelu spowodowana była przeprowadzeniem wzmocnienia terenu pod budynkami mieszkalnymi w centrum Łodzi. TBM wykonał do tej pory ok. 1 km z 2,3 km tunelu (zaawansowanie ok. 45%).
W celu jeszcze większego bezpieczeństwa mieszkańców, w trakcie przejścia TBM pod danym budynkiem, lokatorzy będą tymczasowo relokowani. Jest to działanie stricte profilaktyczne, a tymczasowa zmiana zamieszkania obejmie około 900 mieszkańców zamieszkałych na odcinku między przystankami Łódź Polesie i Łódź Śródmieście.
Na odcinku o długości ok. 750 metrów maszyna druga z maszyn, TBM Faustyna realizuje trzeci z czterech jednotorowych tuneli o średnicy 8,5 metra, które łączyły będą stacje Łódź Kaliska i Łódź Żabieniec z dwutorowym tunelem głównym w kierunku Łodzi Fabrycznej. Do tej pory wykonanych zostało 670 metrów. Na początku lipca maszyna dotrze do przystanku Koziny. Następnie wybudowana zostanie jeszcze jedna nitka o długości 696 m z przystanku Łódź Koziny do komory przy al. Unii Lubelskiej.
Równolegle prowadzone są prace przy budowie trzech podziemnych przystanków Łódź Śródmieście, Łódź Polesie i Łódź Koziny. Przy Dworcu Fabrycznym przybywa budowa ścian szczelinowych dla przyszłej komory TBM.
Tunel średnicowy pod Łodzią to ważna inwestycja komunikacyjna dla aglomeracji łódzkiej. Dworzec Łódż Fabryczna stanie się dworcem przelotowym, a przez ścisłe centrum miasta pojadą pociągi regionalne i dalekobieżne: na osi wschód – zachód (przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna i Kaliska) i na osi północ – południe (przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna, Żabieniec).
Zakończenie budowy tunelu i rozpoczęcie testów wraz z odbiorami nastąpić ma w czerwcu 2026 roku. Pierwsze pociągi pojadą nowym rozkładem jazdy w grudniu 2026 roku.
Tunel średnicowy pod Łodzią to ważna inwestycja komunikacyjna dla miasta i regionu, która otworzy aglomerację łódzką na nowe połączenia dalekobieżne, regionalne i podmiejskie. Wartość całego projektu realizowanego przez PLK SA wynosi około 2 mld zł i jest współfinansowana z FEnIKS.
W piątek, 21 czerwca był ważnym dniem na budowie inwestycji. TBM Katarzyna wznowiła drążenie tunelu, który połączy Dworzec Fabryczny ze stacjami Kaliska i Żabieniec. Maszyna wyruszyła z bloku postojowego zlokalizowanego w rejonie ul. Mielczarskiego, tuż za przystankiem Łódź Polesie, w najgłębszym punkcie tunelu tj. 26 m pod ziemią. Przerwa w drążeniu tunelu spowodowana była przeprowadzeniem wzmocnienia terenu pod budynkami mieszkalnymi w centrum Łodzi. TBM wykonał do tej pory ok. 1 km z 2,3 km tunelu (zaawansowanie ok. 45%).
W celu jeszcze większego bezpieczeństwa mieszkańców, w trakcie przejścia TBM pod danym budynkiem, lokatorzy będą tymczasowo relokowani. Jest to działanie stricte profilaktyczne, a tymczasowa zmiana zamieszkania obejmie około 900 mieszkańców zamieszkałych na odcinku między przystankami Łódź Polesie i Łódź Śródmieście.
Na odcinku o długości ok. 750 metrów maszyna druga z maszyn, TBM Faustyna realizuje trzeci z czterech jednotorowych tuneli o średnicy 8,5 metra, które łączyły będą stacje Łódź Kaliska i Łódź Żabieniec z dwutorowym tunelem głównym w kierunku Łodzi Fabrycznej. Do tej pory wykonanych zostało 670 metrów. Na początku lipca maszyna dotrze do przystanku Koziny. Następnie wybudowana zostanie jeszcze jedna nitka o długości 696 m z przystanku Łódź Koziny do komory przy al. Unii Lubelskiej.
Równolegle prowadzone są prace przy budowie trzech podziemnych przystanków Łódź Śródmieście, Łódź Polesie i Łódź Koziny. Przy Dworcu Fabrycznym przybywa budowa ścian szczelinowych dla przyszłej komory TBM.
Tunel średnicowy pod Łodzią to ważna inwestycja komunikacyjna dla aglomeracji łódzkiej. Dworzec Łódż Fabryczna stanie się dworcem przelotowym, a przez ścisłe centrum miasta pojadą pociągi regionalne i dalekobieżne: na osi wschód – zachód (przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna i Kaliska) i na osi północ – południe (przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna, Żabieniec).
Zakończenie budowy tunelu i rozpoczęcie testów wraz z odbiorami nastąpić ma w czerwcu 2026 roku. Pierwsze pociągi pojadą nowym rozkładem jazdy w grudniu 2026 roku.
Komentarze
Brak wpisów.