Podziemna stacja jak wieżowiec. Kolej pod centrum Łodzi gotowa do wykończenia


2025.05.19
Autor: Monika Kumorek
W Łodzi kończy się drążenie tunelu średnicowego, który już wkrótce odmieni podróże koleją przez centrum miasta. Przystanek Łódź Koziny, największy na całej trasie, nabiera kształtów – budowane są perony, a cała inwestycja wejdzie teraz w fazę instalacyjną. Projekt za ponad 2 miliardy złotych będzie sercem nowoczesnej kolei aglomeracyjnej i dalekobieżnej w regionie.

Budowa tunelu kolejowego łączącego Łódź Fabryczną z Łodzią Kaliską i Żabieńcem wchodzi w kluczową fazę. Jednotorowe tunele są już gotowe, a ekipy przystępują do prac wykończeniowych i montażu instalacji. To inwestycja, która zrewolucjonizuje transport w aglomeracji łódzkiej i całej Polsce centralnej.

Największy z trzech podziemnych przystanków na trasie – Łódź Koziny – nabiera realnych kształtów. Budowane są tu perony na dwóch poziomach, a sam przystanek będzie miał ponad 260 m długości i 75 m szerokości, co czyni go jednym z najbardziej zaawansowanych technicznie obiektów kolejowych w Polsce.
Łódź: Podziemna kolej nabiera kształtu, fot. plk-sa.pl
fot. plk-sa.pl

Tunel – technologia, która robi wrażenie



Przystanek Koziny powstaje na głębokości niemal 30 metrów, co odpowiada wysokości dziesięciopiętrowego budynku. Konstrukcja opiera się na ponad 100 słupach nośnych, a do jego budowy zużytych zostanie 50 tys. m³ betonu – codziennie wlewa się tu ok. 115 m³.

Tunele, które wydrążyła maszyna TBM o imieniu Faustyna, są już w dużej części przygotowane pod montaż torowisk i peronów technicznych. Kolejnym krokiem będzie instalacja systemów trakcyjnych i bezpieczeństwa.

Trzy przystanki pod ziemią, szybciej przez Łódź



Na trasie tunelu znajdą się trzy nowoczesne przystanki: Łódź Śródmieście, Łódź Polesie i Łódź Koziny. Każdy będzie miał trzy kondygnacje, z wygodnym dostępem dzięki windom oraz schodom stałym i ruchomym. Dzięki temu dworzec Łódź Fabryczna stanie się stacją przelotową, co skróci czas przejazdu przez miasto i zwiększy liczbę połączeń kolejowych – zarówno regionalnych, jak i dalekobieżnych.

Nowe przystanki będą zintegrowane z komunikacją miejską, co ułatwi codzienne przemieszczanie się mieszkańcom.

Finansowanie i wykonawca



Inwestycja realizowana jest przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. i ma wartość ponad 2 miliardów złotych. Projekt korzysta ze środków unijnych w ramach programu FEnIKS (Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko) na lata 2021–2027. Głównym wykonawcą jest firma PBDiM z Mińska Mazowieckiego.

Komentarze

Brak wpisów.

Napisz komentarz

Komentujesz jako gość.