
dolnośląskie
Wiadomości
Jest zgoda na budowę odcinka S8 pod Wrocławiem
Pod Wrocławiem zapadła decyzja, która przybliża kierowców do nowej ekspresówki - wojewoda dolnośląska wydała zgodę na budowę kolejnego odcinka S8. To ważny krok w realizacji trasy, która ma odciążyć zatłoczoną DK8 i połączyć Wrocław z Kłodzkiem szybciej i bezpieczniej.
Wojewoda Dolnośląska zatwierdziła zezwolenie na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla fragmentu drogi ekspresowej S8 pomiędzy węzłami Kobierzyce Północ i Kobierzyce Południe. To już drugi z siedmiu odcinków planowanej trasy na południe od Wrocławia, który uzyskał zgodę na rozpoczęcie prac budowlanych.
Decyzja wyznacza granice terenów przeznaczonych pod inwestycję oraz otwiera drogę do rozpoczęcia procedur odszkodowawczych. Wyceny nieruchomości przejmowanych na rzecz Skarbu Państwa przygotują niezależni rzeczoznawcy, a właściciele działek otrzymają rekompensaty po uprawomocnieniu się decyzji administracyjnych.
Za budowę odcinka o długości 7,5 km odpowiada firma Strabag Infrastruktura Południe. Wartość kontraktu to 309,8 mln zł. Nowa trasa zostanie poprowadzona po zachodniej stronie obecnej DK8, przez obszar gminy Kobierzyce.
Na tym fragmencie zaplanowano dwa węzły drogowe:
- Kobierzyce Północ - łączący się z DK8 i Autostradową Obwodnicą Wrocławia A8,
- Kobierzyce Południe - w kierunku drogi wojewódzkiej nr 346.
Powstaną także Miejsca Obsługi Podróżnych Królikowice Wschód i Królikowice Zachód. W ramach zadania przewidziano estakadę, mosty, przepusty pełniące funkcję przejść dla zwierząt oraz wiadukty nad trasą ekspresową.
Budowę drogi ekspresowej pomiędzy Wrocławiem a Kłodzkiem podzielono na siedem odcinków. Pięć z nich - o łącznej długości około 55 km - jest już w trakcie prac projektowych i budowlanych. Docelowo cała trasa będzie posiadała dwie jezdnie z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku oraz pasy awaryjne. Na odcinku Kobierzyce - Łagiewniki Zachód pozostawiono rezerwę pod ewentualny trzeci pas.
Obecnie:
- dla fragmentu Kobierzyce Południe – Jordanów Śląski (13,8 km) umowę realizacyjną ma firma PORR; uzyskanie decyzji ZRID planowane jest w III kwartale,
- dla odcinka Jordanów Śląski - Łagiewniki Zachód decyzję ZRID wydano 9 lipca 2024 r.,
- w przypadku Łagiewniki Zachód - Niemcza trwa postępowanie przetargowe,
- odcinek Niemcza - Ząbkowice Śląskie (7,9 km) realizuje Mostostal Warszawa,
- fragment Ząbkowice - Bardo (ok. 14 km) prowadzi Grupa Mirbud, która w kwietniu 2025 r. złożyła wniosek o ZRID,
- dla ostatniego odcinka Bardo - Kłodzko w lipcu 2025 r. ogłoszono przetarg na Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe.
Droga ekspresowa S8 stanowi przedłużenie istniejącej trasy prowadzącej aż do Białegostoku. Jej rozbudowa w kierunku Kłodzka ma kluczowe znaczenie dla południowej części województwa dolnośląskiego - poprawi dostępność komunikacyjną regionu i odciąży mocno obciążoną DK8.
Wojewoda Dolnośląska zatwierdziła zezwolenie na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla fragmentu drogi ekspresowej S8 pomiędzy węzłami Kobierzyce Północ i Kobierzyce Południe. To już drugi z siedmiu odcinków planowanej trasy na południe od Wrocławia, który uzyskał zgodę na rozpoczęcie prac budowlanych.
Decyzja wyznacza granice terenów przeznaczonych pod inwestycję oraz otwiera drogę do rozpoczęcia procedur odszkodowawczych. Wyceny nieruchomości przejmowanych na rzecz Skarbu Państwa przygotują niezależni rzeczoznawcy, a właściciele działek otrzymają rekompensaty po uprawomocnieniu się decyzji administracyjnych.
Za budowę odcinka o długości 7,5 km odpowiada firma Strabag Infrastruktura Południe. Wartość kontraktu to 309,8 mln zł. Nowa trasa zostanie poprowadzona po zachodniej stronie obecnej DK8, przez obszar gminy Kobierzyce.
Na tym fragmencie zaplanowano dwa węzły drogowe:
- Kobierzyce Północ - łączący się z DK8 i Autostradową Obwodnicą Wrocławia A8,
- Kobierzyce Południe - w kierunku drogi wojewódzkiej nr 346.
Powstaną także Miejsca Obsługi Podróżnych Królikowice Wschód i Królikowice Zachód. W ramach zadania przewidziano estakadę, mosty, przepusty pełniące funkcję przejść dla zwierząt oraz wiadukty nad trasą ekspresową.
Budowę drogi ekspresowej pomiędzy Wrocławiem a Kłodzkiem podzielono na siedem odcinków. Pięć z nich - o łącznej długości około 55 km - jest już w trakcie prac projektowych i budowlanych. Docelowo cała trasa będzie posiadała dwie jezdnie z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku oraz pasy awaryjne. Na odcinku Kobierzyce - Łagiewniki Zachód pozostawiono rezerwę pod ewentualny trzeci pas.
Obecnie:
- dla fragmentu Kobierzyce Południe – Jordanów Śląski (13,8 km) umowę realizacyjną ma firma PORR; uzyskanie decyzji ZRID planowane jest w III kwartale,
- dla odcinka Jordanów Śląski - Łagiewniki Zachód decyzję ZRID wydano 9 lipca 2024 r.,
- w przypadku Łagiewniki Zachód - Niemcza trwa postępowanie przetargowe,
- odcinek Niemcza - Ząbkowice Śląskie (7,9 km) realizuje Mostostal Warszawa,
- fragment Ząbkowice - Bardo (ok. 14 km) prowadzi Grupa Mirbud, która w kwietniu 2025 r. złożyła wniosek o ZRID,
- dla ostatniego odcinka Bardo - Kłodzko w lipcu 2025 r. ogłoszono przetarg na Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe.
Droga ekspresowa S8 stanowi przedłużenie istniejącej trasy prowadzącej aż do Białegostoku. Jej rozbudowa w kierunku Kłodzka ma kluczowe znaczenie dla południowej części województwa dolnośląskiego - poprawi dostępność komunikacyjną regionu i odciąży mocno obciążoną DK8.
Komentarze
Brak wpisów.