Do Polski przypłynęła z Chin tarcza TBM, która wydrąży tunel na ważnym odcinku modernizacji linii kolejowej


2024.12.23
Autor: Bartosz Motorek
Dotarła do portu w Gdyni pierwsza z dwóch tarcz TBM (Tunnel Boring Machine), która posłuży do drążenia tuneli na najdłuższej i najbardziej wymagającej części modernizowanej linii kolejowej nr 104.

Pierwsza z dwóch tarcz TBM wykorzystana zostanie do drążenia tuneli w ramach modernizacji linii kolejowej nr 104 na odcinku Limanowa – bocznica Klęczany. Generalnym wykonawcą inwestycji jest konsorcjum Budimex (lider) i Gülermak.

Do portu w Gdyni dopłynęła pierwsza z dwóch tarcz TBM typu EPB o średnicy 4,8 metra i długości 170m, której producentem jest firma CRCHI. Element przypłynął do Polski drogą morską z Changsha w Chinach. Jej transport obejmował 36 części, z których najcięższy element (front shield) waży 87 ton, a sama głowica tnąca (cutterhead) o średnicy 4,8 metra – 41 ton. Montaż tarczy rozpocznie się jeszcze w tym roku, a pierwsze prace ruszą wiosną 2025 roku.

Tarcza jeszcze w Chinach przeszła szczegółowe testy FAT (Factory Acceptance Test), których celem było sprawdzenie zgodności parametrów maszyny z warunkami kontraktu oraz wymogami bezpieczeństwa ATEX.

Przedmiotowa inwestycja polegająca na przebudowie linii kolejowej LK104 między Limanową a Klęczanami w województwie małopolskim to obecnie jedno z najważniejszych przedsięwzięć infrastrukturalnych w tym regionie i w Polsce. Maszyny drążące TBM, z których pierwsza właśnie do nas dotarła, pozwolą na wydrążenie tuneli o długości blisko 3,8 km w ciągu 10 miesięcy. Zintensyfikowaliśmy prace w rejonie portalu wschodniego, trwa przygotowanie zakładu prefabrykacji segmentów obudowy tunelu. Blisko od 6 miesięcy na budowie prowadzone są roboty we wszystkich możliwych branżach, kontrakt jest pełen inżynieryjnych wyzwań związanych z lokalnymi warunkami gruntowo-wodnymi czy samą logistyką i transportem
powiedział: Marcin Curkowicz, Zastępca Kierownika Kontraktu ds. technicznych z Rejonu 2 Dywizji Budownictwa Kolejowego Budimex SA.

Odcinek D Limanowa – bocznica Klęczany to najdłuższy i najbardziej wymagający etap w ramach modernizacji linii kolejowej nr 104, który będzie gotowy w IV kwartale 2026 roku. Wartość inwestycji to 1,93 mld zł, która składa się z budowy m.in. dwóch tuneli o długości prawie 3,8 km każdy, a nowo przybyła tarcza TBM rozpocznie drążenie jednego z nich. Realizacja tego projektu przywróci szybkie połączenia kolejowe między Krakowem a Nowym Sączem (poniżej 1 h).

W Chinach powstała już także druga dedykowana dla tej inwestycji maszyna TBM o średnicy 10,6 metra. Obecnie płynie już ona do Polski.

Komentarze

Brak wpisów.

Napisz komentarz

Komentujesz jako gość.