Centra handlowe dominują w branży detalicznej w Europie Środkowej i Wschodniej

2018.11.19

Szybki wzrost PKB w ostatnim cyklu, niskie bezrobocie i rosnące płace napędzają boom na modę w Europie Środkowej i Wschodniej - zauważa Colliers International w swoim najnowszym raporcie „ExCEEding Borders – the fashion sector in the CEE-14 countries” (Przekraczając granice – sektor mody w 14 krajach CEE).

— W miarę jak dochody rozporządzalne rosną, stopniowo zbliżając się do średnich unijnych, zakupy odzieży i akcesoriów stają się coraz ważniejszym czynnikiem napędzającym konsumpcję. Szybki wzrost PKB w ostatnim cyklu, niskie bezrobocie i rosnące płace napędzają boom na modę w Europie Środkowej i Wschodniej — wyjaśnia Mark Robinson, specjalista ds. badań w regionie CEE, Colliers International.

Główne ustalenia raportu:
• Sprzedaż detaliczna rośnie w całym regionie, a w 2017 roku w Rumunii osiągnęła rekordowy dla całego cyklu poziom 11%;
• Centra handlowe zdominowały branżę detaliczną w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. Jedynym rynkiem wśród 14 analizowanych państw, na którym prym wiedzie segment ulic handlowych, jest stolica Czech – Praga. Największym rynkiem centrów handlowych w regionie jest Polska, z blisko 500 obiektami o łącznej powierzchni 11,8 mln mkw. powierzchni najmu brutto.

— Mimo dynamicznego wzrostu sprzedaży on-line, także w sektorze mody, Polacy wciąż lubią zakupy w centrach handlowych, na co wskazują poziomy ich odwiedzalności – w najlepszych obiektach pojawia się 1,5-1,7 mln osób miesięcznie — mówi Katarzyna Michnikowska, dyrektor w Dziale Doradztwa i Badań Rynku Colliers International.

• Najemcy strategiczni z branży odzieżowej na 14 rynkach Europy Środkowej i Wschodniej uzyskują w najlepszych lokalizacjach obroty rzędu 350-450 euro/mkw./miesiąc. Należą do nich m.in. H&M, LPP, Inditex, New Yorker, C&A i TK Maxx. Oto zestawienie wszystkich najważniejszych najemców strategicznych w regionie.
• Europa Środkowa i Wschodnia nadal przyciąga międzynarodowe sieci handlowe – spektakularne debiuty mają miejsce m.in. w Polsce (Primark), Rumunii (Victoria's Secret) i na Łotwie (Van Graaf). Także polskie marki są bardzo aktywne w regionie, np. Sizeer obecny na 7 rynkach (Litwa, Łotwa, Estonia, Czechy, Słowacja, Węgry i Rumunia).
• Oprócz obecności w centrach handlowych, sektor mody jest również motorem wzrostu wolumenu e-handlu w CEE 14 – w czterech krajach (Bułgaria, Estonia, Polska i Czechy) jego udział w całości sprzedaży internetowej przekracza 30%.

Źródło: Colliers International

Komentarze

Brak wpisów.

Napisz komentarz

Komentujesz jako gość.