6 na 10 firm w Europie planuje zmniejszyć biuro, a jedna czwarta powiększyć
Z raportu CBRE „European Office Occupier Sentiment Survey 2024” wynika, że na europejskim rynku biurowym dominuje trend redukcji powierzchni biurowej, głównie ze względu na upowszechnienie pracy hybrydowej.
Obecnie 60% firm planuje zmniejszenie wynajmowanej przestrzeni, aby dostosować się do nowej rzeczywistości. Z kolei około 25% organizacji rozważa wynajem większych biur, co jest najczęściej związane z planami rozwoju działalności.
Kluczowym czynnikiem przy wyborze nowej lokalizacji staje się dostęp do transportu publicznego, co potwierdza 90% firm. Jego znaczenie wyraźnie wzrosło, biorąc pod uwagę, że jeszcze w 2022 roku był to priorytet jedynie dla 44% organizacji. Wzrosło także zainteresowanie innymi udogodnieniami w pobliżu biur. Prawie 90% firm zwraca uwagę na bliskość miejsc takich jak restauracje, kawiarnie czy piekarnie, a dla 74% istotne są również kluby fitness. Zakupy w sąsiedztwie biura to kolejny element, na który zwraca uwagę 66% firm, natomiast dla 40% bliskość żłobków i przedszkoli jest również czynnikiem branym pod uwagę.
Z raportu wynika, że niektóre firmy przewidują zwiększenie powierzchni biurowej w ciągu najbliższych trzech lat, szczególnie te, które spodziewają się wzrostu zatrudnienia (74%) lub chcą dostosować swoje biura do nowych standardów projektowych (16%).
Obecnie 60% firm planuje zmniejszenie wynajmowanej przestrzeni, aby dostosować się do nowej rzeczywistości. Z kolei około 25% organizacji rozważa wynajem większych biur, co jest najczęściej związane z planami rozwoju działalności.
Zmniejszenie powierzchni biurowej w ciągu najbliższych trzech lat planuje 57 proc. firm, jednak w większości przypadków nie będą to duże zmiany. Organizacje cały czas dostosowują swoją przestrzeń biurową do oczekiwań pracowników. Wśród podmiotów, które deklarują ograniczenie miejsca do pracy, niemal połowa jako przyczynę wskazuje pracę hybrydową i związaną z nią niższą liczbę osób w biurze. Ponad jedna piąta zamierza pozbyć się powierzchni, która od dłuższego czasu nie spełnia już efektywnie swojej funkcji, nieco niższy odsetek kieruje się redukcją kosztówpowiedział: Paweł Dobrowolski, dyrektor w dziale powierzchni biurowych w CBRE
Kluczowym czynnikiem przy wyborze nowej lokalizacji staje się dostęp do transportu publicznego, co potwierdza 90% firm. Jego znaczenie wyraźnie wzrosło, biorąc pod uwagę, że jeszcze w 2022 roku był to priorytet jedynie dla 44% organizacji. Wzrosło także zainteresowanie innymi udogodnieniami w pobliżu biur. Prawie 90% firm zwraca uwagę na bliskość miejsc takich jak restauracje, kawiarnie czy piekarnie, a dla 74% istotne są również kluby fitness. Zakupy w sąsiedztwie biura to kolejny element, na który zwraca uwagę 66% firm, natomiast dla 40% bliskość żłobków i przedszkoli jest również czynnikiem branym pod uwagę.
Z raportu wynika, że niektóre firmy przewidują zwiększenie powierzchni biurowej w ciągu najbliższych trzech lat, szczególnie te, które spodziewają się wzrostu zatrudnienia (74%) lub chcą dostosować swoje biura do nowych standardów projektowych (16%).
Organizacje i pracownicy przeszli długą drogę od czasów pustych biur tuż po pandemii, do coraz wyższej obecności, ale i rosnących oczekiwań dotyczących powierzchni do pracy. Priorytetem stało się biuro, które jest łatwo dostępne, przede wszystkim transportem publicznym, a także bardzo komfortowe, nie tylko jako miejsce do pracy, ale także w kontekście łączenia obowiązków zawodowych z życiem prywatnym i wypoczynkiem. Takie podejście do miejsca pracy skuteczniej niż przymus zachęci pracowników do powrotu do biurapowiedział: Paweł Dobrowolski z CBRE
Komentarze
Brak wpisów.