Więcej pasów na A2 – koniec zatorów na jednej z najważniejszych tras w Polsce
Po nieco ponad pięciu miesiącach od złożenia wniosków o wydanie decyzji ZRID, Wojewoda Mazowiecki wydał pierwsze decyzje dla autostrady A2 na odcinku od granicy województw łódzkiego i mazowieckiego do węzła Konotopa. Na decyzję Wojewody Łódzkiego dla pozostałego fragmentu trasy czekamy do połowy roku, co umożliwi ogłoszenie przetargów na wybór wykonawcy.
Projekt zakłada dobudowę dodatkowych pasów na odcinku 92 km. Powstaną po trzy pasy ruchu w obu kierunkach na trasie od węzła Łódź Północ do węzła Pruszków oraz po cztery od węzła Pruszków do Konotopy. Ponadto zmodernizowana zostanie nawierzchnia i oświetlenie na węźle Łódź Północ.
Pod koniec 2023 r. podpisano umowę na projekt obejmujący nie tylko dobudowę pasów, ale także wdrożenie odnawialnych źródeł energii (OZE) do zasilania infrastruktury drogowej. Analiza ekonomiczna uwzględniła koszty budowy, eksploatacji oraz utrzymania, w tym magazynów energii. Innowacyjne rozwiązania mają stać się wzorem dla przyszłych inwestycji drogowych w Polsce.
Rozbudowa A2 będzie skomplikowanym przedsięwzięciem prowadzonym przy ciągłym ruchu pojazdów. Dzięki doświadczeniom zdobytym przy modernizacji DK8 i DK1, projektanci opracują rozwiązania minimalizujące utrudnienia. Przez cały czas budowy dla każdego kierunku dostępne będą co najmniej dwa pasy ruchu. Planowane jest także zastosowanie odcinkowego pomiaru prędkości, który sprawdził się na A1.
A2 między Łodzią a Warszawą jest jedną z najbardziej obciążonych tras w Polsce – dzienne natężenie ruchu sięga nawet 100 tys. pojazdów. Przepustowość drogi wyczerpuje się, co utrudnia transport zarówno dla kierowców, jak i firm logistycznych. Rozbudowa A2 poprawi płynność ruchu oraz zapewni lepszą komunikację z przyszłym Centralnym Portem Komunikacyjnym.
Harmonogram kluczowych działań:
2023 – podpisanie umowy na projekt.
2024 – złożenie wniosków o ZRID.
2025 – ogłoszenie przetargów na wykonawstwo.
2026 – rozpoczęcie robót.
2029 – zakończenie inwestycji.
Zakres rozbudowy A2
Projekt zakłada dobudowę dodatkowych pasów na odcinku 92 km. Powstaną po trzy pasy ruchu w obu kierunkach na trasie od węzła Łódź Północ do węzła Pruszków oraz po cztery od węzła Pruszków do Konotopy. Ponadto zmodernizowana zostanie nawierzchnia i oświetlenie na węźle Łódź Północ.
Autostrada samowystarczalna energetycznie
Pod koniec 2023 r. podpisano umowę na projekt obejmujący nie tylko dobudowę pasów, ale także wdrożenie odnawialnych źródeł energii (OZE) do zasilania infrastruktury drogowej. Analiza ekonomiczna uwzględniła koszty budowy, eksploatacji oraz utrzymania, w tym magazynów energii. Innowacyjne rozwiązania mają stać się wzorem dla przyszłych inwestycji drogowych w Polsce.
Wyzwania budowy
Rozbudowa A2 będzie skomplikowanym przedsięwzięciem prowadzonym przy ciągłym ruchu pojazdów. Dzięki doświadczeniom zdobytym przy modernizacji DK8 i DK1, projektanci opracują rozwiązania minimalizujące utrudnienia. Przez cały czas budowy dla każdego kierunku dostępne będą co najmniej dwa pasy ruchu. Planowane jest także zastosowanie odcinkowego pomiaru prędkości, który sprawdził się na A1.
Dlaczego dodatkowe pasy są konieczne?
A2 między Łodzią a Warszawą jest jedną z najbardziej obciążonych tras w Polsce – dzienne natężenie ruchu sięga nawet 100 tys. pojazdów. Przepustowość drogi wyczerpuje się, co utrudnia transport zarówno dla kierowców, jak i firm logistycznych. Rozbudowa A2 poprawi płynność ruchu oraz zapewni lepszą komunikację z przyszłym Centralnym Portem Komunikacyjnym.
Harmonogram kluczowych działań:
2023 – podpisanie umowy na projekt.
2024 – złożenie wniosków o ZRID.
2025 – ogłoszenie przetargów na wykonawstwo.
2026 – rozpoczęcie robót.
2029 – zakończenie inwestycji.
Komentarze
Brak wpisów.