Raport PRCH Retail Research Forum, Centra Handlowe w I połowie 2011r.
Spotkanie Klubu Prasowego przy PRCH i prezentacja najnowszego raportu za okres 1 połowy roku 2011r. opracowanego przez grupę czołowych ekspertów branży centrów handlowych, PRCH Retail Research Forum.
W dniu 31 sierpnia 2011 Polska Rada Centrów Handlowych zorganizowała spotkanie, na którym przedstawiono najnowszy raport rynkowy PRCH Retail Research Forum (PRCH RRF) obejmujący pierwsze półrocze 2011 r. Raport konsoliduje informacje na temat podaży nowoczesnej powierzchni handlowej, jej zagęszczenia na rynku ogólnopolskim i na rynkach lokalnych, dostarcza informacji na temat trendów w zakresie siły nabywczej i indeksie obrotów w badanych centrach handlowych. Raport to unikalna i wartościowa publikacją mającą na celu standaryzację terminologii i uzupełnienie wiedzy o rynku centrów handlowych w Polsce.
W pracach nad najnowszym raportem PRCH RRF wzięło udział 7 organizacji. Do zespołu badawczego dołączyli eksperci z firm CBRE i Colliers International. Projekt został zainicjowany w 2009 roku przez Polską Radę Centrów Handlowych, która obecnie skupia w ramach grupy badawczej analityków i doradców z firm: Cushman&Wakefield, DTZ, GfK Polonia, Jones Lang LaSalle oraz CBRE, Colliers International.
W najnowszym raporcie przedstawiono po raz pierwszy, unikalny w skali kraju, wynik badania przeprowadzony w 15 największych miastach Polski w oparciu o wizyty w 207 centrów handlowych (71% rynku) dotyczącego: a) wskaźnika wykorzystania powierzchni i pustostanów w centrach handlowych oraz b) informacji o strukturze najmu w centrach handlowych w Polsce. W raporcie można znaleźć również dane dot. podaży nowoczesnej powierzchni, wskaźników nasycenia i konsekwencji dla siły nabywczej, rozmieszczenia obiektów oraz Indeksu Obrotów PRCH.
Podaż nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce
Zasoby nowoczesnej powierzchni centrów handlowych w Polsce na koniec pierwszego półrocza br., na którą składają się tradycyjne centra handlowe, parki handlowe i centra wyprzedażowe, wyniosły ponad 8 380 000 m. kw. GLA. co stanowi o 2,5 % więcej w stosunku do końca roku 2010. Systematycznie rośnie udział miast średniej wielkości i małych w całkowitych zasobach. Ponad 60,3% powierzchni zlokalizowanych jest w ośmiu największych aglomeracjach a 39,7% w miastach średniej wielkości i małych (w 2 połowie 2010 roku odpowiednio 62% i 38%).
Na koniec pierwszego półrocza 2011 w budowie pozostawało ponad 770 400 m. kw. GLA powierzchni centrów handlowych, z czego aż 64,7% w miastach średniej wielkości i małych.
Wskaźnik nowoczesnej powierzchni obiektów handlowych na 1000 mieszkańców w drugiej połowie 2010r. Średni wskaźnik nasycenia dla ośmiu największych aglomeracji wynosi 512 m. kw. / 1 000 mieszkańców. Niezmiennie prym wiodą Wrocław (660 m. kw.) i Poznań (643 m. kw.). Natomiast aglomeracja Szczecina, Krakowa i Konurbacja Katowicka odnotowują obecnie najniższe statystyki w tej grupie miast.
Nowoczesna powierzchnia centrów handlowych w Polsce w podziale na formaty
W Polsce na koniec pierwszej połowy 2011 roku na polskim rynku nowoczesnych powierzchni handlowych działało 360 centrów handlowych sklasyfikowanych przez PRCH RRF, z czego 337 reprezentuje tradycyjny format centrum handlowego. Tradycyjne centra handlowe stanowią 92% całkowitej podaży centrów handlowych, co przekłada się na około 7,8 milionów m. kw.
Najbardziej dojrzałymi i zróżnicowanymi rynkami handlowymi są lokalne rynki w 8 największych aglomeracjach. Głównie tam powstały centra wyprzedażowe oraz największe parki handlowe.
Mniejsze parki handlowe powstają także w mniejszych miastach tj. Blue Park w Przemyślu, Karolinka w Opolu czy Stop Shop w Legnicy. Pierwszy samodzielny park handlowy w miastach o populacji 200 000 - 400 000 tys. mieszkańców powstał w Bydgoszczy - Pomorski Park Handlowy.
Projekty otwarte w I połowie 2011
W pierwszej połowie roku 2011 oddano do użytku blisko 269 000 m. kw. nowoczesnej powierzchni centrów handlowych, co stanowi nieznaczny wzrost w porównaniu z pierwszą połową 2010, kiedy na
rynek wprowadzono 232 000 m. kw. powierzchni handlowej, oraz z drugim półroczem 2010, kiedy oddano do użytku 252 000 m kw. Najwięcej nowoczesnej powierzchni centrów handlowych wybudowano w miastach o liczbie mieszkańców poniżej 100 000 mieszkańców - 47% nowo oddanej powierzchni.
Łącznie oddano do użytku 13 nowych projektów o łącznej powierzchni 248 000 m. kw., natomiast blisko 21 000 m. kw. stanowiły rozbudowy istniejących już obiektów handlowych takich jak: Auchan Gliwice (Leroy Merlin), Galeria Rumia (Multkino) oraz M1 w Zabrzu.
Do największych projektów wprowadzonych na rynek w tym okresie należą: Galeria Słoneczna w Radomiu (42 000 GLA), Turawa Park w Opolu (35 000 GLA), Galeria Handlowa Leszno (32 000 GLA), Morski Park Handlowy w Gdańsku (29 000 GLA) oraz Galeria Twierdza w Zamościu (23 800 GLA).
Wskaźnik wykorzystania powierzchni i pustostanów w centrach handlowych
Po raz pierwszy PRCH Retail Research Forum publikuje wyniki badania polegającego na określeniu wskaźnika pustostanów w centrach handlowych w 15 najważniejszych aglomeracjach i miastach Polski o liczbie mieszkaoców powyżej 200 000. Badaniem przeprowadzonym na przełomie czerwca i lipca 2011, objęto 207 działających obiektów handlowych łącznie oferujących 5,95 miliona m. kw., czyli 71% z 8,38 mln m. kw. dostępnej w całym kraju całkowitej powierzchni handlowej.
Wskaźnik pustostanów w centrach handlowych jest jednym z najprecyzyjniejszych, obok oceny obrotów, sposobem oceny funkcjonowania centrum handlowego.
Wskaźnik wykorzystania powierzchni handlowej precyzyjnie odzwierciedla zainteresowanie danym
rynkiem ze strony najemców.
Przeważająca większośd z badanych w pierwszej połowie 2011 roku rynków charakteryzowała się niskim (poniżej 5 %) poziomem pustostanów. Na rynku warszawskim jest jedynie 0.8% dostępnej powierzchni handlowej, czyli ok 10 700 m. kw. Najmniej dostępnych powierzchni w nowoczesnych centrach handlowych spośród badanych rynków było w badanym okresie w Kielcach i Toruniu (0.2%).
Najemcy i struktura najmu w centrach handlowych w Polsce
Analiza struktury najmu centrów handlowych przedstawia się następująco: hipermarket / supermarket, duży najemca z branży AGD/RTV, drogeria i apteka, najemca z branży multimedia, kilku najemców oferujących usługi, w tym pralnia, punkt ksero i dorabiania kluczy, kantor, placówki poczty i banków oraz operatorzy komórkowi. Im większe centrum handlowe tym bardziej rozszerza się oferta z branż mody, obuwia i galanterii skórzanej oraz gastronomii.
W Polsce najbogatszą ofertę pod względem liczby najemców przedstawia aglomeracja warszawska, w 42 centrach handlowych znajduje się blisko 3 150 sklepów. Stanowi to zdecydowaną przewagę w stosunku do pozostałych miast. Znajdująca się na drugim miejscu aglomeracja śląska posiada o 40% mniej sklepów, co wynika z mniejszej liczby (5 obiektów mniej niż w aglomeracji warszawskiej) i wielkości istniejących centrów. Na trzecim miejscu uplasowało się Trójmiasto z ok. 1 400 sklepami.
Przeprowadzona analiza wykazała, że w Polsce najwięcej jest centrów handlowych o łącznej liczbie lokali pomiędzy 11-50 (analizowane są wyłącznie lokale wynajęte). Na koniec pierwszej połowy 2011 było ich ponad 90, co stanowi 45% wszystkich analizowanych obiektów handlowych.
Analizując badane centra handlowe pod względem obecnych marek, zdecydowanym liderem okazał się sklep prasowy Inmedio, którego sieć w Polsce liczy obecnie ponad 400 placówek, z czego 167 w
analizowanych centrach handlowych.
Indeks Obrotów PRCH w centrach handlowych w I połowie 2011
Według Indeksu Obrotów PRCH dla grupy 78 centrów handlowych średnia wartośd w pierwszej połowie roku 2011 utrzymała się na poziomie z analogicznego okresu roku poprzedniego, notując
średni wzrost na poziomie +1%.
Największy spadek obrotów sprzedaży na metr kwadratowy dla średniej z badanych centrów handlowych odnotowano w styczniu br. (-4%). Luty, jak wskazuje tendencja sezonowa, był jak zwykle nieco słabszy pod kątem wygenerowanych obrotów od pozostałych miesięcy pierwszej połowy roku (wartość poniżej 700 zł / m. kw.), choć Indeks w tym miesiącu osiągnął wzrost (+1%). W kwietniu widać było wyraźny wzrost (+13%) w stosunku rocznym, po załamaniu sprzedaży w roku 2010 (zamknięcie centrów z uwagi na katastrofę smoleńską). W pozostałych miesiącach pierwszej połowy roku 2011 nie odnotowano znacznych różnic w stosunku do poziomu okresu poprzednich 2 lat, z uwzględnieniem zmian sezonowych.
W dniu 31 sierpnia 2011 Polska Rada Centrów Handlowych zorganizowała spotkanie, na którym przedstawiono najnowszy raport rynkowy PRCH Retail Research Forum (PRCH RRF) obejmujący pierwsze półrocze 2011 r. Raport konsoliduje informacje na temat podaży nowoczesnej powierzchni handlowej, jej zagęszczenia na rynku ogólnopolskim i na rynkach lokalnych, dostarcza informacji na temat trendów w zakresie siły nabywczej i indeksie obrotów w badanych centrach handlowych. Raport to unikalna i wartościowa publikacją mającą na celu standaryzację terminologii i uzupełnienie wiedzy o rynku centrów handlowych w Polsce.
W pracach nad najnowszym raportem PRCH RRF wzięło udział 7 organizacji. Do zespołu badawczego dołączyli eksperci z firm CBRE i Colliers International. Projekt został zainicjowany w 2009 roku przez Polską Radę Centrów Handlowych, która obecnie skupia w ramach grupy badawczej analityków i doradców z firm: Cushman&Wakefield, DTZ, GfK Polonia, Jones Lang LaSalle oraz CBRE, Colliers International.
W najnowszym raporcie przedstawiono po raz pierwszy, unikalny w skali kraju, wynik badania przeprowadzony w 15 największych miastach Polski w oparciu o wizyty w 207 centrów handlowych (71% rynku) dotyczącego: a) wskaźnika wykorzystania powierzchni i pustostanów w centrach handlowych oraz b) informacji o strukturze najmu w centrach handlowych w Polsce. W raporcie można znaleźć również dane dot. podaży nowoczesnej powierzchni, wskaźników nasycenia i konsekwencji dla siły nabywczej, rozmieszczenia obiektów oraz Indeksu Obrotów PRCH.
Podaż nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce
Zasoby nowoczesnej powierzchni centrów handlowych w Polsce na koniec pierwszego półrocza br., na którą składają się tradycyjne centra handlowe, parki handlowe i centra wyprzedażowe, wyniosły ponad 8 380 000 m. kw. GLA. co stanowi o 2,5 % więcej w stosunku do końca roku 2010. Systematycznie rośnie udział miast średniej wielkości i małych w całkowitych zasobach. Ponad 60,3% powierzchni zlokalizowanych jest w ośmiu największych aglomeracjach a 39,7% w miastach średniej wielkości i małych (w 2 połowie 2010 roku odpowiednio 62% i 38%).
Na koniec pierwszego półrocza 2011 w budowie pozostawało ponad 770 400 m. kw. GLA powierzchni centrów handlowych, z czego aż 64,7% w miastach średniej wielkości i małych.
Wskaźnik nowoczesnej powierzchni obiektów handlowych na 1000 mieszkańców w drugiej połowie 2010r. Średni wskaźnik nasycenia dla ośmiu największych aglomeracji wynosi 512 m. kw. / 1 000 mieszkańców. Niezmiennie prym wiodą Wrocław (660 m. kw.) i Poznań (643 m. kw.). Natomiast aglomeracja Szczecina, Krakowa i Konurbacja Katowicka odnotowują obecnie najniższe statystyki w tej grupie miast.
Nowoczesna powierzchnia centrów handlowych w Polsce w podziale na formaty
W Polsce na koniec pierwszej połowy 2011 roku na polskim rynku nowoczesnych powierzchni handlowych działało 360 centrów handlowych sklasyfikowanych przez PRCH RRF, z czego 337 reprezentuje tradycyjny format centrum handlowego. Tradycyjne centra handlowe stanowią 92% całkowitej podaży centrów handlowych, co przekłada się na około 7,8 milionów m. kw.
Najbardziej dojrzałymi i zróżnicowanymi rynkami handlowymi są lokalne rynki w 8 największych aglomeracjach. Głównie tam powstały centra wyprzedażowe oraz największe parki handlowe.
Mniejsze parki handlowe powstają także w mniejszych miastach tj. Blue Park w Przemyślu, Karolinka w Opolu czy Stop Shop w Legnicy. Pierwszy samodzielny park handlowy w miastach o populacji 200 000 - 400 000 tys. mieszkańców powstał w Bydgoszczy - Pomorski Park Handlowy.
Projekty otwarte w I połowie 2011
W pierwszej połowie roku 2011 oddano do użytku blisko 269 000 m. kw. nowoczesnej powierzchni centrów handlowych, co stanowi nieznaczny wzrost w porównaniu z pierwszą połową 2010, kiedy na
rynek wprowadzono 232 000 m. kw. powierzchni handlowej, oraz z drugim półroczem 2010, kiedy oddano do użytku 252 000 m kw. Najwięcej nowoczesnej powierzchni centrów handlowych wybudowano w miastach o liczbie mieszkańców poniżej 100 000 mieszkańców - 47% nowo oddanej powierzchni.
Łącznie oddano do użytku 13 nowych projektów o łącznej powierzchni 248 000 m. kw., natomiast blisko 21 000 m. kw. stanowiły rozbudowy istniejących już obiektów handlowych takich jak: Auchan Gliwice (Leroy Merlin), Galeria Rumia (Multkino) oraz M1 w Zabrzu.
Do największych projektów wprowadzonych na rynek w tym okresie należą: Galeria Słoneczna w Radomiu (42 000 GLA), Turawa Park w Opolu (35 000 GLA), Galeria Handlowa Leszno (32 000 GLA), Morski Park Handlowy w Gdańsku (29 000 GLA) oraz Galeria Twierdza w Zamościu (23 800 GLA).
Wskaźnik wykorzystania powierzchni i pustostanów w centrach handlowych
Po raz pierwszy PRCH Retail Research Forum publikuje wyniki badania polegającego na określeniu wskaźnika pustostanów w centrach handlowych w 15 najważniejszych aglomeracjach i miastach Polski o liczbie mieszkaoców powyżej 200 000. Badaniem przeprowadzonym na przełomie czerwca i lipca 2011, objęto 207 działających obiektów handlowych łącznie oferujących 5,95 miliona m. kw., czyli 71% z 8,38 mln m. kw. dostępnej w całym kraju całkowitej powierzchni handlowej.
Wskaźnik pustostanów w centrach handlowych jest jednym z najprecyzyjniejszych, obok oceny obrotów, sposobem oceny funkcjonowania centrum handlowego.
Wskaźnik wykorzystania powierzchni handlowej precyzyjnie odzwierciedla zainteresowanie danym
rynkiem ze strony najemców.
Przeważająca większośd z badanych w pierwszej połowie 2011 roku rynków charakteryzowała się niskim (poniżej 5 %) poziomem pustostanów. Na rynku warszawskim jest jedynie 0.8% dostępnej powierzchni handlowej, czyli ok 10 700 m. kw. Najmniej dostępnych powierzchni w nowoczesnych centrach handlowych spośród badanych rynków było w badanym okresie w Kielcach i Toruniu (0.2%).
Najemcy i struktura najmu w centrach handlowych w Polsce
Analiza struktury najmu centrów handlowych przedstawia się następująco: hipermarket / supermarket, duży najemca z branży AGD/RTV, drogeria i apteka, najemca z branży multimedia, kilku najemców oferujących usługi, w tym pralnia, punkt ksero i dorabiania kluczy, kantor, placówki poczty i banków oraz operatorzy komórkowi. Im większe centrum handlowe tym bardziej rozszerza się oferta z branż mody, obuwia i galanterii skórzanej oraz gastronomii.
W Polsce najbogatszą ofertę pod względem liczby najemców przedstawia aglomeracja warszawska, w 42 centrach handlowych znajduje się blisko 3 150 sklepów. Stanowi to zdecydowaną przewagę w stosunku do pozostałych miast. Znajdująca się na drugim miejscu aglomeracja śląska posiada o 40% mniej sklepów, co wynika z mniejszej liczby (5 obiektów mniej niż w aglomeracji warszawskiej) i wielkości istniejących centrów. Na trzecim miejscu uplasowało się Trójmiasto z ok. 1 400 sklepami.
Przeprowadzona analiza wykazała, że w Polsce najwięcej jest centrów handlowych o łącznej liczbie lokali pomiędzy 11-50 (analizowane są wyłącznie lokale wynajęte). Na koniec pierwszej połowy 2011 było ich ponad 90, co stanowi 45% wszystkich analizowanych obiektów handlowych.
Analizując badane centra handlowe pod względem obecnych marek, zdecydowanym liderem okazał się sklep prasowy Inmedio, którego sieć w Polsce liczy obecnie ponad 400 placówek, z czego 167 w
analizowanych centrach handlowych.
Indeks Obrotów PRCH w centrach handlowych w I połowie 2011
Według Indeksu Obrotów PRCH dla grupy 78 centrów handlowych średnia wartośd w pierwszej połowie roku 2011 utrzymała się na poziomie z analogicznego okresu roku poprzedniego, notując
średni wzrost na poziomie +1%.
Największy spadek obrotów sprzedaży na metr kwadratowy dla średniej z badanych centrów handlowych odnotowano w styczniu br. (-4%). Luty, jak wskazuje tendencja sezonowa, był jak zwykle nieco słabszy pod kątem wygenerowanych obrotów od pozostałych miesięcy pierwszej połowy roku (wartość poniżej 700 zł / m. kw.), choć Indeks w tym miesiącu osiągnął wzrost (+1%). W kwietniu widać było wyraźny wzrost (+13%) w stosunku rocznym, po załamaniu sprzedaży w roku 2010 (zamknięcie centrów z uwagi na katastrofę smoleńską). W pozostałych miesiącach pierwszej połowy roku 2011 nie odnotowano znacznych różnic w stosunku do poziomu okresu poprzednich 2 lat, z uwzględnieniem zmian sezonowych.
Inne wiadomości o Galeria Słoneczna, Park Handlowy Turawa, Galeria Twierdza, Galeria Rumia
- Poszerzona oferta Galerii Twierdza w Zamościu. Trzy nowe sklepy w parku handlowym 2022-11-30 11:08:36
- Galerię Rumia czekają zmiany. Co zmieni się w centrum handlowym? 2021-10-06 15:06:39
- Savills zarządcą Galerii Rumia 2017-02-09 15:02:20
- Echo Polska Properties kupuje centra handlowe za 166,6 milionów euro 2017-02-02 11:50:33
-
Komentarze
Brak wpisów.