Najdłuższy most Podlasia otwarty. Rekordowa konstrukcja nad Narwią to ważny element korytarza Via Baltica


2025.12.02
Autor: Monika Kumorek
Ponad kilometr nowej przeprawy nad doliną Narwi oficjalnie otwiera drogę do pełnej przejezdności trasy S61 w standardzie ekspresowym. Obiekt, zaprojektowany z myślą o wymagających warunkach przyrodniczych i ciężkim ruchu tranzytowym, stał się jednym z najbardziej zaawansowanych technologicznie mostów w Polsce.

W województwie podlaskim oddano do użytkowania przeprawę o długości 1205 metrów, która stała się najdłuższym mostem w regionie i jednym z dziesięciu najdłuższych w kraju. To strategiczny fragment obwodnicy Łomży oraz ważny element międzynarodowego korytarza Via Baltica.

Realizacja stanowi część większej inwestycji obejmującej odcinek trasy S61, który po zakończeniu prac jest już w pełni przejezdny na całej długości od Warszawy do Budziska.

Nowa przeprawa umożliwia bezkolizyjne przeprowadzenie ruchu nad szeroką doliną Narwi, co znacząco usprawniło komunikację zarówno w ruchu lokalnym, jak i tranzytowym. Dzięki inwestycji poprawiła się także jakość połączeń w kierunku krajów bałtyckich.

Całość została zrealizowana w formule „Projektuj i buduj”, z finansowaniem pochodzącym z budżetu GDDKiA, środków unijnych oraz Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Wartość przedsięwzięcia wyniosła około 713 mln zł. Generalny wykonawca - firma Intercor - zrealizował prawie 13 km drogi ekspresowej o dwóch jezdniach, po dwa pasy ruchu w każdą stronę oraz z pasami awaryjnymi. Równolegle przebudowano i rozbudowano ponad 7 km drogi krajowej nr 64.

Powstały także trzy nowe węzły drogowe: Łomża Zachód, Nowogród i Łomża Północ. Całość uzupełnia infrastruktura dodatkowa, w tym połączenia z drogami gminnymi, przejazd gospodarczy na wale przeciwpowodziowym oraz przejście dla zwierząt pod mostem.

Most wyróżnia się połączeniem trzech metod konstrukcyjnych, dostosowanych do warunków terenowych i skali obiektu. Przy realizacji inwestycji zastosowano takie technologie jak: nasuwanie podłużne - wykorzystane na odcinku ok. 660 m, pozwalające w tygodniowych cyklach przesuwać 20-metrowe segmenty na podpory, metoda nawisowa - użyta przy najdłuższych, 150-metrowych przęsłach oraz ciężkie rusztowania stalowe – na fragmencie o długości ok. 170 m.

Komentarze

Brak wpisów.

Napisz komentarz

Komentujesz jako gość.