
Łomża
Wiadomości
Najdłuższy most w województwie włączony do Via Baltica. Polska część trasy kosztowała 11 mld zł
Cała polska część Via Baltica kosztowała ponad 11 mld zł, a jej najnowszym i najbardziej imponującym fragmentem jest obwodnica Łomży z najdłuższym obiektem mostowym w województwie podlaskim. Dzięki otwarciu drugiej jezdni kierowcy mogą już w pełni korzystać z międzynarodowej trasy łączącej Polskę z krajami bałtyckimi.
Łomża ma już pełną obwodnicę w ciągu drogi ekspresowej S61. Od dziś kierowcy mogą korzystać z obu jezdni, co oznacza, że cały polski odcinek Via Baltica - od Warszawy do Budziska - jest w całości trasą dwujezdniową. To symboliczny moment kończący wieloletni proces budowy kluczowego szlaku łączącego Polskę z krajami bałtyckimi.
Obwodnica Łomży, będąca jednym z najważniejszych elementów drogi ekspresowej S61, została dziś w pełni oddana do ruchu. Po uruchomieniu jezdni w kierunku Suwałk, cały międzynarodowy korytarz Via Baltica - od Warszawy po granicę z Litwą - jest dostępny jako droga dwujezdniowa.
Via Baltica stanowi fragment trasy E67, łączącej Finlandię, Estonię, Łotwę i Litwę z Polską. To także część sieci TEN-T, spajającej kraje bałtyckie z Europą Zachodnią oraz południową. Oddanie pełnej przepustowości obwodnicy Łomży wyprowadza ruch tranzytowy z miasta i znacząco poprawia komfort mieszkańców regionu.
Odcinek między węzłami Łomża Zachód a Kolno liczy 12,9 km. Składa się z dwóch jezdni o nawierzchni bitumicznej, przystosowanych do ciężkiego transportu. W ramach inwestycji powstały trzy węzły: Łomża Zachód, Nowogród oraz Łomża Północ. Wartość kontraktu w formule „Projektuj i buduj” wyniosła 713,4 mln zł.
Kluczowym elementem trasy jest most nad doliną Narwi, o długości 1205 metrów - najdłuższy obiekt mostowy w województwie. Pod konstrukcją wyznaczono przejście dla zwierząt oraz drogi lokalne. Do jego budowy wykorzystano 40 tys. m³ betonu i 6 tys. ton stali, a całość posadowiono na niemal dwóch tysiącach pali. Inwestycja obejmuje również fragment DK64. W tym roku kierowcy skorzystają z 3 km od węzła Łomża Północ do Marianowa, a kolejne 4 km do Elżbiecina zostaną otwarte w 2026 roku.
Projekt realizowany był z unijnym wsparciem. Łączna wartość dofinansowania wyniosła ponad 686 mln zł. Cała polska część Via Baltica kosztowała ponad 11 mld zł, z czego blisko połowę pokryły fundusze UE.
Łomża ma już pełną obwodnicę w ciągu drogi ekspresowej S61. Od dziś kierowcy mogą korzystać z obu jezdni, co oznacza, że cały polski odcinek Via Baltica - od Warszawy do Budziska - jest w całości trasą dwujezdniową. To symboliczny moment kończący wieloletni proces budowy kluczowego szlaku łączącego Polskę z krajami bałtyckimi.
Obwodnica Łomży, będąca jednym z najważniejszych elementów drogi ekspresowej S61, została dziś w pełni oddana do ruchu. Po uruchomieniu jezdni w kierunku Suwałk, cały międzynarodowy korytarz Via Baltica - od Warszawy po granicę z Litwą - jest dostępny jako droga dwujezdniowa.
Via Baltica stanowi fragment trasy E67, łączącej Finlandię, Estonię, Łotwę i Litwę z Polską. To także część sieci TEN-T, spajającej kraje bałtyckie z Europą Zachodnią oraz południową. Oddanie pełnej przepustowości obwodnicy Łomży wyprowadza ruch tranzytowy z miasta i znacząco poprawia komfort mieszkańców regionu.
Odcinek między węzłami Łomża Zachód a Kolno liczy 12,9 km. Składa się z dwóch jezdni o nawierzchni bitumicznej, przystosowanych do ciężkiego transportu. W ramach inwestycji powstały trzy węzły: Łomża Zachód, Nowogród oraz Łomża Północ. Wartość kontraktu w formule „Projektuj i buduj” wyniosła 713,4 mln zł.
Kluczowym elementem trasy jest most nad doliną Narwi, o długości 1205 metrów - najdłuższy obiekt mostowy w województwie. Pod konstrukcją wyznaczono przejście dla zwierząt oraz drogi lokalne. Do jego budowy wykorzystano 40 tys. m³ betonu i 6 tys. ton stali, a całość posadowiono na niemal dwóch tysiącach pali. Inwestycja obejmuje również fragment DK64. W tym roku kierowcy skorzystają z 3 km od węzła Łomża Północ do Marianowa, a kolejne 4 km do Elżbiecina zostaną otwarte w 2026 roku.
Projekt realizowany był z unijnym wsparciem. Łączna wartość dofinansowania wyniosła ponad 686 mln zł. Cała polska część Via Baltica kosztowała ponad 11 mld zł, z czego blisko połowę pokryły fundusze UE.
Komentarze
Brak wpisów.