Pociągi na linii Warszawa–Katowice pojadą z prędkością do 160 km/h dzięki remontowi jednej z najstarszych tras kolejowych w Polsce
Jedna z najstarszych linii kolejowych w Polsce zyska nowe oblicze – na „Wiedence” pociągi pojadą z prędkością do 160 km/h. Modernizacja obejmie m.in. remont czterech mostów i pozwoli przywrócić znaczenie tej historycznej trasy jako kluczowego szlaku północ–południe.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę na zaprojektowanie i wykonanie modernizacji linii kolejowej nr 1 – tzw. „Wiedenki” – na odcinku Koluszki–Częstochowa. Projekt o wartości ponad 409 mln zł brutto zostanie zrealizowany w formule „projektuj i buduj”, a prace budowlane mają rozpocząć się we wrześniu 2025 roku i zakończyć w sierpniu 2026 roku.
Inwestycja finansowana z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności pozwoli podnieść prędkość pociągów na modernizowanym odcinku z obecnych 120 km/h do 160 km/h. Dzięki temu czas przejazdu składów dalekobieżnych skróci się średnio o 10 minut, a cała trasa stanie się bardziej konkurencyjna wobec transportu drogowego.
Linia nr 1, znana jako „Wiedenka”, to jedna z najstarszych tras kolejowych w Polsce – jej początki sięgają XIX wieku. Dziś jest to ważny korytarz transportowy, który łączy Warszawę z Częstochową, Katowicami, Opolem i Wrocławiem. Codziennie przejeżdża nią ponad 100 pociągów, w tym około 60 pasażerskich.
Modernizacja obejmie szereg prac technicznych, w tym wymianę torów i rozjazdów, przebudowę peronów, a także poprawę geometrii linii. Szyny zostaną wymienione m.in. na szlakach Piotrków Trybunalski–Rozprza i Baby–Piotrków Trybunalski. Nowe rozjazdy zostaną zamontowane na siedmiu stacjach, w tym w Rokicinach, Baby, Widzowie-Teklinowie i Kłomnicach.
Dodatkowo planowany jest remont czterech mostów – m.in. nad rzekami Wolbórka i Widzówka – oraz wiaduktu kolejowego nad ul. Meliorantów w Częstochowie. Wszystkie prace mają poprawić nie tylko prędkość, ale również bezpieczeństwo i trwałość infrastruktury.
Na odcinku Koluszki–Piotrków Trybunalski–Rudniki zainstalowane zostaną nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym, w tym komputerowa samoczynna blokada liniowa. Rozwiązanie to pozwoli na jednoczesne prowadzenie kilku pociągów na tym samym odcinku toru, co znacząco zwiększy przepustowość linii.
Bezpieczeństwo na przejazdach kolejowo-drogowych również zostanie podniesione – nowe urządzenia zabezpieczające zostaną zainstalowane na 37 przejazdach oraz dwóch przejściach pieszych w poziomie torów. Obejmą one m.in. sygnalizację świetlną oraz automatyczne rogatki.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę na zaprojektowanie i wykonanie modernizacji linii kolejowej nr 1 – tzw. „Wiedenki” – na odcinku Koluszki–Częstochowa. Projekt o wartości ponad 409 mln zł brutto zostanie zrealizowany w formule „projektuj i buduj”, a prace budowlane mają rozpocząć się we wrześniu 2025 roku i zakończyć w sierpniu 2026 roku.
Inwestycja finansowana z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności pozwoli podnieść prędkość pociągów na modernizowanym odcinku z obecnych 120 km/h do 160 km/h. Dzięki temu czas przejazdu składów dalekobieżnych skróci się średnio o 10 minut, a cała trasa stanie się bardziej konkurencyjna wobec transportu drogowego.
Linia nr 1, znana jako „Wiedenka”, to jedna z najstarszych tras kolejowych w Polsce – jej początki sięgają XIX wieku. Dziś jest to ważny korytarz transportowy, który łączy Warszawę z Częstochową, Katowicami, Opolem i Wrocławiem. Codziennie przejeżdża nią ponad 100 pociągów, w tym około 60 pasażerskich.
Modernizacja obejmie szereg prac technicznych, w tym wymianę torów i rozjazdów, przebudowę peronów, a także poprawę geometrii linii. Szyny zostaną wymienione m.in. na szlakach Piotrków Trybunalski–Rozprza i Baby–Piotrków Trybunalski. Nowe rozjazdy zostaną zamontowane na siedmiu stacjach, w tym w Rokicinach, Baby, Widzowie-Teklinowie i Kłomnicach.
Dodatkowo planowany jest remont czterech mostów – m.in. nad rzekami Wolbórka i Widzówka – oraz wiaduktu kolejowego nad ul. Meliorantów w Częstochowie. Wszystkie prace mają poprawić nie tylko prędkość, ale również bezpieczeństwo i trwałość infrastruktury.
Na odcinku Koluszki–Piotrków Trybunalski–Rudniki zainstalowane zostaną nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym, w tym komputerowa samoczynna blokada liniowa. Rozwiązanie to pozwoli na jednoczesne prowadzenie kilku pociągów na tym samym odcinku toru, co znacząco zwiększy przepustowość linii.
Bezpieczeństwo na przejazdach kolejowo-drogowych również zostanie podniesione – nowe urządzenia zabezpieczające zostaną zainstalowane na 37 przejazdach oraz dwóch przejściach pieszych w poziomie torów. Obejmą one m.in. sygnalizację świetlną oraz automatyczne rogatki.
Komentarze
Brak wpisów.