
lubelskie
Wiadomości
Powstaje droga ekspresowa z Warszawy do granicy z Ukrainą. Docelowo ponad 320 km
Droga ekspresowa S17 to kluczowy szlak komunikacyjny, który docelowo połączy Warszawę z granicą w Hrebennem, a tym samym z międzynarodową trasą w kierunku Lwowa. Obecnie trasa umożliwia już szybkie połączenie stolicy z Lublinem, a jej dalsza rozbudowa znacząco usprawni zarówno wewnętrzny ruch krajowy, jak i strategiczne powiązania Polski z Ukrainą i całym regionem Europy Wschodniej.
Docelowo licząca ponad 320 km, droga ekspresowa S17 rozciąga się od węzła Drewnica na obrzeżach Warszawy aż po przejście graniczne w Hrebennem. Już dziś kierowcy mogą korzystać z ponad 190 km nowoczesnej drogi, w tym odcinka z Warszawy do Lublina oraz krótkiej, ale istotnej obwodnicy Tomaszowa Lubelskiego. Znacząca część trasy, między Kurów Zachód a Piaski Wschód, współdzieli przebieg z ekspresową S12 – łączącą się z granicą w Dorohusku.
Kluczowym brakującym elementem jest fragment Wschodniej Obwodnicy Warszawy, który zamknie komunikacyjny pierścień wokół stolicy. To około 16 km wymagających zaawansowanych rozwiązań inżynieryjnych, w tym tunelowych. Po wycofaniu wniosków o decyzje środowiskowe dla dwóch odcinków (Drewnica–Ząbki i Ząbki–Warszawa Wschód), rozpoczęto przygotowania do nowego Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego. Jeszcze w tym półroczu planowane jest ogłoszenie przetargu na wybór wykonawcy tego dokumentu.
Nowe studium przeanalizuje alternatywne przebiegi trasy, uwzględniając najnowsze technologie, wytyczne środowiskowe oraz interes społeczny. Celem jest wybór optymalnej trasy, która umożliwi dalszy rozwój aglomeracji warszawskiej bez negatywnego wpływu na środowisko i lokalne społeczności.
W najbliższych miesiącach ruszą roboty budowlane na trzech odcinkach między Zamościem a Hrebennem, o łącznej długości blisko 47 km. Warunkiem rozpoczęcia prac jest uzyskanie decyzji ZRID od Wojewody Lubelskiego. Równocześnie trwa przygotowanie wniosków o ZRID dla kolejnych trzech fragmentów między Piaskami a Zamościem (w sumie 39 km) oraz ogłoszenie przetargów na dwa brakujące odcinki: Łopiennik – Krasnystaw oraz Zamość Sitaniec – Zamość Wschód.
Dodatkowo opracowywana jest dokumentacja dla krótkiego, ale strategicznego 2-kilometrowego odcinka do przyszłego terminala granicznego w Hrebennem – inwestycji koordynowanej przez Lubelski Zarząd Obsługi Przejść Granicznych.
Odcinek Tomaszów Lubelski – Hrebenne (17 km) został wyróżniony w konkursie Instrumentu „Łącząc Europę” (CEF), uzyskując ponad 61 mln euro unijnego wsparcia – pokrywającego połowę kosztów kwalifikowanych. CEF to narzędzie wspierające strategiczne inwestycje infrastrukturalne na poziomie całej UE, które mają istotne znaczenie dla spójności kontynentu – w tym także dla Ukrainy.
S17: Szybciej, bezpieczniej i dalej – kręgosłup komunikacyjny Polski Wschodniej
Docelowo licząca ponad 320 km, droga ekspresowa S17 rozciąga się od węzła Drewnica na obrzeżach Warszawy aż po przejście graniczne w Hrebennem. Już dziś kierowcy mogą korzystać z ponad 190 km nowoczesnej drogi, w tym odcinka z Warszawy do Lublina oraz krótkiej, ale istotnej obwodnicy Tomaszowa Lubelskiego. Znacząca część trasy, między Kurów Zachód a Piaski Wschód, współdzieli przebieg z ekspresową S12 – łączącą się z granicą w Dorohusku.
Warszawski pierścień się domyka – co dalej z Wschodnią Obwodnicą?
Kluczowym brakującym elementem jest fragment Wschodniej Obwodnicy Warszawy, który zamknie komunikacyjny pierścień wokół stolicy. To około 16 km wymagających zaawansowanych rozwiązań inżynieryjnych, w tym tunelowych. Po wycofaniu wniosków o decyzje środowiskowe dla dwóch odcinków (Drewnica–Ząbki i Ząbki–Warszawa Wschód), rozpoczęto przygotowania do nowego Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego. Jeszcze w tym półroczu planowane jest ogłoszenie przetargu na wybór wykonawcy tego dokumentu.
Nowe studium przeanalizuje alternatywne przebiegi trasy, uwzględniając najnowsze technologie, wytyczne środowiskowe oraz interes społeczny. Celem jest wybór optymalnej trasy, która umożliwi dalszy rozwój aglomeracji warszawskiej bez negatywnego wpływu na środowisko i lokalne społeczności.
Budowa rusza na południe – Zamość i Hrebenne w zasięgu
W najbliższych miesiącach ruszą roboty budowlane na trzech odcinkach między Zamościem a Hrebennem, o łącznej długości blisko 47 km. Warunkiem rozpoczęcia prac jest uzyskanie decyzji ZRID od Wojewody Lubelskiego. Równocześnie trwa przygotowanie wniosków o ZRID dla kolejnych trzech fragmentów między Piaskami a Zamościem (w sumie 39 km) oraz ogłoszenie przetargów na dwa brakujące odcinki: Łopiennik – Krasnystaw oraz Zamość Sitaniec – Zamość Wschód.
Dodatkowo opracowywana jest dokumentacja dla krótkiego, ale strategicznego 2-kilometrowego odcinka do przyszłego terminala granicznego w Hrebennem – inwestycji koordynowanej przez Lubelski Zarząd Obsługi Przejść Granicznych.
Wsparcie z Unii Europejskiej – S17 wśród priorytetów UE
Odcinek Tomaszów Lubelski – Hrebenne (17 km) został wyróżniony w konkursie Instrumentu „Łącząc Europę” (CEF), uzyskując ponad 61 mln euro unijnego wsparcia – pokrywającego połowę kosztów kwalifikowanych. CEF to narzędzie wspierające strategiczne inwestycje infrastrukturalne na poziomie całej UE, które mają istotne znaczenie dla spójności kontynentu – w tym także dla Ukrainy.
Komentarze
Brak wpisów.