W Łodzi wydrążono blisko 700 metrów w niecałe 100 dni. Nowy etap inwestycji o wartości ponad 2 mld zł


2024.12.02
Autor: Piotr Maślak
Zakończyło się drążenie ostatniego tunelu jednotorowego między Kozinami a Kaliską na trasie podziemnego połączenia kolejowego Łódź Fabryczna – Łódź Kaliska/Łódź Żabieniec. Jego długość to blisko 700 metrów.

Zakończyło się drążenie czwartego, ostatniego tunelu jednotorowego o długości 692 metrów, który powstał pomiędzy Kozinami a Kaliską na trasie podziemnego połączenia kolejowego Łódź Fabryczna – Łódź Kaliska/Łódź Żabieniec. Mniejsza tarcza TBM Faustyna wyprzedziła harmonogram o blisko 2 miesiące, realizując zadanie w niecałe 100 dni, czyli po około 3 miesiącach od rozpoczęcia prac.

Wykonane tunele połączą stacje Łódź Kaliską i Łódź Żabieniec z dwutorowym tunelem do Łodzi Fabryczne. Maszyna TBM drążyła średnio 8,3 metrów dziennie i montowała jednocześnie obudowę. Następnym etapem inwestycji jest wydobycie Faustyny z komory przy użyciu specjalistycznego dźwigu. Łącznie mniejsza z maszyn wydrążyła cztery tunele o długości 3 230 metrów:

- od komory przy ul. Długosza do komory przy ul. Odolanowskiej (940 metrów łącznie z odcinkiem pod przystankiem Koziny)
- od ul. Odolanowskiej do komory przy ul. Skarpowej (850 metrów)
- od komory przy ul. Żniwnej do przystanku Koziny (748 metrów)
- od przystanku Koziny do komory przy al. Unii Lubelskiej (692 metrów).

W ten sposób zapewnione zostało połączenie stacji Łódź Żabieniec i Łódź Kaliska z głównym tunelem dwutorowym w kierunku Łodzi Fabrycznej.

Z kolei większa z tarcz TBM Katarzyna wydrążyła dotychczas około 1,34 km z 2,3 km dwutorowego tunelu. Równolegle prowadzone są roboty przy budowie trzech podziemnych przystanków Łódź Polesie, Łódź Koziny i Łódź Śródmieście. Tutaj zaawansowanie prac przekroczyło już półmetek. Powstaje także komora dla tarczy TBM przy Łodzi Fabrycznej.

Powstające podziemne połączenie Łódź Fabryczna - Łódź Kaliska/Łódź Żabieniec jest kontynuacją realizacji dworca Łódź Fabryczna, który dotychczas był dworcem końcowym, a stanie się przelotowym. Przez ścisłe centrum Łodzi będą kursowały pociągi regionalne i dalekobieżne.

Łączny koszt inwestycji PLK SA wyniesie ponad 2 mld zł. Wykonawcą jest PBDiM z Mińska Mazowieckiego.

Komentarze

Brak wpisów.

Napisz komentarz

Komentujesz jako gość.