
Łódź
Wiadomości
Na jakim etapie jest budowa tunelu średnicowego pod Łodzią?
Trwa drążenie przez mniejszą z maszyn TBM trzeciego tunelu w kierunku przystanku Łódź Koziny, a z kolei większa czeka na wzmocnienie gruntów pod kamienicami. Powstają także trzy podziemne przystanki - Łódź Śródmieście, Łódź Polesie i Łódź Koziny.
Budowa tunelu średnicowego pod Łodzią to dla całej aglomeracji nowe połączenia dalekobieżne, regionalne i aglomeracyjne oraz lepsza komunikacja w mieście. Rozpoczęło się już drążenie trzeciego jednotorowego tunelu z komory startowej przy ul. Żniwnej do przystanku Łódź Koziny. Tę operację wykona mniejsza z maszyn - TBM Faustyna.
Trzeci z czterech jednotorowych tuneli będzie miał długość około 750 metrów i średnicę 8,5 m. Połączy on dwutorowy tunel główny w kierunku Łodzi Fabrycznej ze stacjami Łódź Kaliska i Łódź Żabieniec.
fot. LODZ.PL
Mniejsza z maszyn po wybudowaniu drugiego tunelu została podzielona na części i przeniesiona nad z torami z ul. Skarpowej do komory przy ul. Żniwnej. Następnie sprzęt przeszedł konserwację i wymianę zużytych elementów. Po podłączeniu wszystkich części TBM ponownie mógł wystartować.
Dotychczas TBM Faustyna wybudowała dwa tunele jednotorowe: od komory od ul. Długosza pod al. Włókniarzy do ul. Stolarskiej (o długości 680 m) oraz z komory odgałęźnej przy ul. Stolarskiej przez przystanek Łódź Koziny do ul. Skarpowej (o długości ok. 852 m). Maszyna ma jeszcze za zadanie wybudowanie jednej nitki o długości 696 m, która pobiegnie od przystanku Łódź Koziny do komory przy al. Unii Lubelskiej.
fot. LODZ.PL
Z kolei większa z tarcz TBM Katarzyna, obecnie znajduje się w bloku postojowo-technicznym przy ul. Mielczarskiego i czeka na wznowienie drążenia dużego tunelu. Nastąpi to po wzmocnieniu gruntu nad trasą tunelu od przystanku Polesie do stacji Łódź Fabryczna. Wcześniej jeszcze mają zostać wybudowane szachty, które pozwalają maszynie wypełnić pustki, wzmocnić i ustabilizować podłoże oraz zminimalizować wpływ drążenia na budynki. Dwa już są, a trzeci znajduje się w budowie. Budowa kolejnych nastąpi po uzgodnieniach terminu z miastem i właścicielami nieruchomości.
Po wzmocnieniu podłoża pod kamienicami nastąpi start drążenia tunelu przez duży TBM w kierunku przystanku Śródmieście, który zaplanowano na II kwartał 2024 roku.
Równolegle prowadzone są roboty przy budowie trzech podziemnych przystanków tunelu średnicowego: Łódź Śródmieście, Łódź Polesie i Łódź Koziny.
Budowa tunelu średnicowego pod Łodzią to dla całej aglomeracji nowe połączenia dalekobieżne, regionalne i aglomeracyjne oraz lepsza komunikacja w mieście. Rozpoczęło się już drążenie trzeciego jednotorowego tunelu z komory startowej przy ul. Żniwnej do przystanku Łódź Koziny. Tę operację wykona mniejsza z maszyn - TBM Faustyna.
Trzeci z czterech jednotorowych tuneli będzie miał długość około 750 metrów i średnicę 8,5 m. Połączy on dwutorowy tunel główny w kierunku Łodzi Fabrycznej ze stacjami Łódź Kaliska i Łódź Żabieniec.
fot. LODZ.PL
Mniejsza z maszyn po wybudowaniu drugiego tunelu została podzielona na części i przeniesiona nad z torami z ul. Skarpowej do komory przy ul. Żniwnej. Następnie sprzęt przeszedł konserwację i wymianę zużytych elementów. Po podłączeniu wszystkich części TBM ponownie mógł wystartować.
Dotychczas TBM Faustyna wybudowała dwa tunele jednotorowe: od komory od ul. Długosza pod al. Włókniarzy do ul. Stolarskiej (o długości 680 m) oraz z komory odgałęźnej przy ul. Stolarskiej przez przystanek Łódź Koziny do ul. Skarpowej (o długości ok. 852 m). Maszyna ma jeszcze za zadanie wybudowanie jednej nitki o długości 696 m, która pobiegnie od przystanku Łódź Koziny do komory przy al. Unii Lubelskiej.
fot. LODZ.PL
Z kolei większa z tarcz TBM Katarzyna, obecnie znajduje się w bloku postojowo-technicznym przy ul. Mielczarskiego i czeka na wznowienie drążenia dużego tunelu. Nastąpi to po wzmocnieniu gruntu nad trasą tunelu od przystanku Polesie do stacji Łódź Fabryczna. Wcześniej jeszcze mają zostać wybudowane szachty, które pozwalają maszynie wypełnić pustki, wzmocnić i ustabilizować podłoże oraz zminimalizować wpływ drążenia na budynki. Dwa już są, a trzeci znajduje się w budowie. Budowa kolejnych nastąpi po uzgodnieniach terminu z miastem i właścicielami nieruchomości.
Po wzmocnieniu podłoża pod kamienicami nastąpi start drążenia tunelu przez duży TBM w kierunku przystanku Śródmieście, który zaplanowano na II kwartał 2024 roku.
Równolegle prowadzone są roboty przy budowie trzech podziemnych przystanków tunelu średnicowego: Łódź Śródmieście, Łódź Polesie i Łódź Koziny.
Komentarze
Brak wpisów.