Z Kielc do Krakowa szybciej niż kiedykolwiek – PLK inwestuje miliardy


2025.04.16
Autor: Piotr Maślak
Polskie Linie Kolejowe SA pozyskały znaczące wsparcie finansowe – Europejski Bank Inwestycyjny przyznał spółce kredyt w wysokości do 450 mln euro (ponad 1,9 mld zł). Środki te zostaną przeznaczone na kompleksową modernizację odcinka linii kolejowej nr 8, biegnącego od Skarżyska-Kamiennej przez Kielce Główne do Kozłowa.

To kluczowa inwestycja dla regionu świętokrzyskiego, który zyska nowoczesne połączenie w osi północ-południe. Przebudowa trasy znacząco poprawi zarówno transport pasażerski, jak i towarowy, zwiększając jednocześnie dostępność kolei dla mieszkańców oraz przedsiębiorców.

Co się zmieni?


Projekt przewiduje m.in. całkowitą wymianę torów, sieci trakcyjnej oraz systemu sterowania ruchem kolejowym. Stacje i przystanki zostaną wyposażone w nowe, w pełni dostępne dla osób o ograniczonej mobilności perony. Zbudowane zostaną także wiadukty i przejścia podziemne, a na przejazdach kolejowo-drogowych wymienione zostaną urządzenia zabezpieczające. Dodatkowe tory na stacjach pozwolą zwiększyć przepustowość, a pociągi będą mogły poruszać się z prędkością do 120 km/h, co znacząco skróci czas przejazdu.

Znaczenie inwestycji


Linia kolejowa nr 8 łączy stolicę województwa – Kielce – z ważnymi ośrodkami, takimi jak Kraków, Łódź, Warszawa czy Radom. Jej modernizacja to krok ku zrównoważonemu rozwojowi transportu w tej części kraju i realny impuls dla rozwoju gospodarczego całego regionu.

Jak podkreśla wiceprezes Europejskiego Banku Inwestycyjnego, prof. Teresa Czerwińska, „rozbudowa nowoczesnej infrastruktury transportowej to jeden z filarów działalności EBI w Polsce. Inwestujemy w rozwój kolei, bo to nie tylko lepsza mobilność, ale także działanie na rzecz klimatu i środowiska”.

Harmonogram prac i etapy realizacji


Modernizacja linii została podzielona na trzy główne etapy:

Skrawek południowy – prace budowlane na 11-kilometrowym odcinku od Kozłowa do Klimontowa (ze stacją w Kozłowie) ruszyły w listopadzie 2024 roku. Inwestycja warta ponad 300 mln zł zakończy się w 2027 roku.

Odcinek północny, od Skarżyska-Kamiennej do Tumlin, znajduje się obecnie w fazie przetargowej. Planowane zakończenie tego etapu przypada na 2028 rok. Projekt ubiega się o wsparcie unijne z programu „Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej”.

Segment centralny, obejmujący m.in. stację Kielce Główne, znajduje się na etapie przygotowań projektowych.

Dokumentacja projektowa dla odcinków Skarżysko-Kamienna – Tumlin oraz Sitkówka Nowiny – Kozłów została opracowana przy współudziale funduszy unijnych, w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Komentarze

Brak wpisów.

Napisz komentarz

Komentujesz jako gość.