Most z lat 50. przez Wisłę przeszedł do historii. Nowa przeprawa połączy dwa województwa


2025.08.06
Autor: Piotr Maślak
Nowa przeprawa przez Wisłę w Sandomierzu, która zastąpiła most z lat 50., rozebrany po siedmiu dekadach eksploatacji, zbliża się do zakończenia prac budowlanych. Po jej oddaniu do użytku komunikacja między województwami świętokrzyskim i podkarpackim zostanie znacząco usprawniona.

Na nowym moście przez Wisłę w Sandomierzu, zlokalizowanym w ciągu drogi krajowej nr 77, przeprowadzono kluczowe testy obciążeniowe. Dziewięć wywrotek o łącznej masie 306 ton posłużyło do oceny parametrów technicznych obiektu. Próby statyczne i dynamiczne mają na celu potwierdzenie bezpieczeństwa oraz gotowości mostu do użytkowania.

Podczas badania statycznego pojazdy ustawione były na każdym z pięciu przęseł w określonych konfiguracjach. Analizowano reakcje konstrukcji na nacisk, w tym ugięcia oraz osiadania, co pozwala na dokładne określenie nośności całego układu. Następnie, w ramach testów dynamicznych, te same pojazdy poruszały się po obiekcie, by zmierzyć jego właściwości w ruchu – m.in. częstotliwości drgań i poziom tłumienia.

Nowa przeprawa zastąpiła most z lat 50., który został rozebrany po siedmiu dekadach eksploatacji. Modernizacja objęła m.in. montaż nowej stalowej konstrukcji nośnej na istniejących, odpowiednio wzmocnionych podporach. Prace objęły również betonowanie pomostu i chodników, wykonanie izolacji, warstw bitumicznych oraz montaż barier, oświetlenia i elementów wykończeniowych. Zastosowano m.in. widoczne z daleka deski gzymsowe z polimerobetonu oraz specjalną nawierzchnię chodnikową z barwnym kruszywem.

Całość stalowej konstrukcji waży około 1300 ton i składa się z 82 elementów o łącznej powierzchni 17 tys. m². Największy z nich - ważący 300 ton i długi na 100 metrów - został nasunięty na podporę nurtową ponad rok temu. Operacja ta była poprzedzona wielotygodniowymi przygotowaniami i przeprowadzona z użyciem specjalistycznego sprzętu.

Choć budowa mostu zbliża się ku końcowi, pełne uruchomienie przeprawy uzależnione jest od realizacji węzła drogowego po prawej stronie Wisły. Nowy układ komunikacyjny zastąpi wcześniej planowane rondo i umożliwi połączenie dwóch mostów z drogą krajową nr 77 oraz przyszłym przebiegiem drogi wojewódzkiej nr 723. Trwa procedura uzyskania zmienionego pozwolenia na budowę dla tego etapu.

Po zakończeniu inwestycji, komunikacja między województwami świętokrzyskim i podkarpackim zostanie usprawniona dzięki dwujezdniowej przeprawie, umożliwiającej płynny ruch po dwóch niezależnych obiektach mostowych.

Komentarze

Brak wpisów.

Napisz komentarz

Komentujesz jako gość.