Gotowy ważny węzeł kolejowy na Śląsku. Inwestycja o wartości 1,5 mld zł


2024.01.30
Autor: Piotr Maślak
Dobiegła końca modernizacja węzła kolejowego Czechowice – Dziedzice, dzięki któremu znacząco zwiększy komfort pasażerów podróżujących na trasie z Katowic do Zebrzydowic, Cieszyna oraz Beskidów. Składy pasażerskie będą mogły osiągać prędkość do 160 km/h.

PKP Polskie Linie kolejowe przeprowadziły bezusterkowy odbiór końcowy odcinka kolejowego Most Wisła – Czechowice - Dziedzice – Zabrzeg. Zakończyła się modernizacja węzła kolejowego Czechowice – Dziedzice, którego generalnym wykonawcą była firma Budimex.

Modernizacja tego ważnego dla całego regionu węzła znacząco zwiększy komfort pasażerów podróżujących na trasie z Katowic do Zebrzydowic, Cieszyna oraz Beskidów. Poprawa przepustowości odcinka zwiększy także konkurencyjność transportu towarów niskoemisyjnym środkiem lokomocji, jakiem jest kolej
powiedział: Maciej Olek, Członek Zarządu, Budimex SA.

Celem inwestycji była wykonanie lub przebudowanie m.in. 23 obiektów inżynieryjnych, w tym 8 wiaduktów i 4 mostów. Budimex ponadto wymienił około 47 km torów i 56 km sieci trakcyjnej. Pracom modernizacyjnym poddane zostały 3 przejazdy kolejowo-drogowe oraz perony na stacjach Czechowice-Dziedzice, Goczałkowice Zdrój oraz Zabrzeg. Uzupełnieniem projektu było wybudowanie nowoczesnego Lokalnego Centrum Sterowania (LCS). Prace budowlano-modernizacyjne trwały 4 lata, a łączy koszt inwestycji wyniósł 1,5 mld zł.
Budynek dworcowy w Goczałkowicach-Zdrój z widokiem na staw, fot. Rafał Rokowski
Budynek dworcowy w Goczałkowicach-Zdrój z widokiem na staw, fot. Rafał Rokowski

Modernizacja sieci kolejowej i trakcyjnej sprawia, że składy pasażerskie mogą osiągać prędkość do 160 km/h, a towarowe do 120 km/h.

Generalny wykonawca wybudował cztery tory główne, cztery dodatkowe oraz osiem bocznicowych, a wymiana 119 rozjazdów zapewnia płynny przejazd pociągów przez znajdujące się na odcinku stacje i przystanki. Aby były one bezpieczne Budimex wykonał przebudowę 23 obiektów inżynieryjnych: mostów, wiaduktów, przepustów, przejść pod torami oraz przejazdów kolejowo-drogowych. Szczególnym wyróżnikiem tej inwestycji są dwa nowe obiekty mostowe nad Wisłą
powiedział: Maciej Olek
Przystanek osobowy Goczałkowice-Zdrój, fot. Rafał Rokowski
Przystanek osobowy Goczałkowice-Zdrój, fot. Rafał Rokowski

Ogromne zmiany widać także na stacji w Czechowicach-Dziedzicach, która zyskała m.in. nowe zadaszone perony z wyposażeniem, czytelne oznakowania oraz oświetlenie. Pojawiło się nowe przejście podziemne oraz windy.

Komentarze

Brak wpisów.

Napisz komentarz

Komentujesz jako gość.