Rekordowy boom na parki handlowe. Polska bije historyczne wyniki


2025.10.15
Autor: Piotr Maślak
W czasie, gdy rynek biurowy i magazynowy notują spowolnienie, sektor handlowy w Polsce przeżywa wyraźne ożywienie. Jak wynika z najnowszego raportu Cushman & Wakefield, deweloperzy realizują rekordową liczbę inwestycji, a powierzchnia parków handlowych w budowie jest najwyższa w historii.

Jednocześnie rośnie sprzedaż detaliczna i obroty najemców, co potwierdza utrzymujący się wysoki poziom aktywności konsumentów.

W trzecim kwartale tego roku do użytku oddano około 90 tys. mkw. nowoczesnej powierzchni handlowej, niemal tyle samo co w poprzednim kwartale. Nowe obiekty to przede wszystkim parki handlowe, które pozostają liderem wśród inwestycji tego typu. Całkowite zasoby rynku przekroczyły już 17 mln mkw. Największym otwartym w ostatnich miesiącach obiektem był S1 Włocławek (17 tys. mkw., deweloper Saller), powstały na miejscu dawnego Tesco. Do największych nowo otwartych projektów zaliczyć można również M Park w Ciechanowie oraz Przystanek Karkonosze w Miłkowie.

W trzecim kwartale przybyło siedem nowych parków handlowych, a dwa istniejące w Iławie i Wrocławiu zostały rozbudowane. Dodatkowo otwarto dwa nowe markety Leroy Merlin w Chojnicach i Dzierżoniowie. Według danych Cushman & Wakefield, na koniec września w budowie znajdowało się 618 tys. mkw. powierzchni handlowej, z czego aż 480 tys. mkw. stanowią parki handlowe najwięcej w historii. Połowa nowych projektów realizowana jest w miastach poniżej 50 tys. mieszkańców, co wskazuje na silny rozwój mniejszych rynków.

Trzeci kwartał przyniósł również siedem debiutów nowych sieci. Wśród nich znalazły się m.in. Carhartt WIP, MiniSo, DRM-LND, ZAG Bijoux, Almarah Perfumes oraz dwie ukraińskie marki odzieżowe Ocean i One By One. Część z nich wybrała na swoją pierwszą lokalizację warszawskie Złote Tarasy, co potwierdza, że centra handlowe w stolicy pozostają atrakcyjną przestrzenią dla nowych brandów.

Po silnym wzroście sprzedaży detalicznej w drugim kwartale, kolejne miesiące przyniosły dalsze, choć nieco wolniejsze wzrosty. W lipcu sprzedaż wzrosła o 4,8% r/r, a w sierpniu o 3,1% r/r. Największy udział w tym wyniku miały kategorie „odzież i obuwie” (+18,9%) oraz „meble, RTV, AGD” (+13,9%). Zdaniem ekspertów, odbudowa sprzedaży w segmencie dóbr trwałych może wynikać z wysokiego poziomu optymizmu konsumenckiego - wskaźnik ufności w Polsce utrzymuje się na jednym z najlepszych poziomów w całej Unii Europejskiej.

Średnia miesięczna liczba klientów odwiedzających centra handlowe wyniosła w trzecim kwartale 425 tys. osób na obiekt. Najlepszy wynik zanotowano w sierpniu (440 tys.), a we wrześniu odnotowano wzrost odwiedzalności o 3,3% rok do roku. Równolegle wzrosły obroty najemców średnio o ponad 3% w porównaniu z ubiegłym rokiem. Największe wzrosty odnotowały branże usługowa, gastronomiczna i rozrywkowa, choć rosnące koszty działalności wciąż ograniczają zyski restauratorów.

Najemcy powierzchni w najlepszych lokalizacjach - zarówno w centrach handlowych, jak i parkach oraz przy ulicach handlowych - muszą liczyć się z dalszymi wzrostami czynszów. W segmencie parków handlowych wzrost rok do roku wyniósł 12,5%, a w pozostałych formatach od 7 do 10%. Utrzymujące się wysokie zapotrzebowanie na lokale w topowych lokalizacjach ogranicza ich dostępność i wzmacnia pozycję właścicieli nieruchomości.

Analitycy Cushman & Wakefield prognozują, że w najbliższych kwartałach tempo rozwoju rynku handlowego utrzyma się na wysokim poziomie, choć widoczne będzie stopniowe nasycanie się segmentu parków handlowych. Jednocześnie stabilne warunki makroekonomiczne i optymizm konsumentów sprzyjają dalszemu wzrostowi sprzedaży detalicznej i utrzymaniu dobrej kondycji sektora.

Komentarze

Brak wpisów.

Napisz komentarz

Komentujesz jako gość.