
Gdynia
Wiadomości
Nowy terminal intermodalny w Gdyni połączy morze, kolej i drogi. Rusza budowa inwestycji
W Gdyni zainaugurowano budowę nowoczesnego terminalu intermodalnego - projektu wartego 75 mln zł i współfinansowanego przez UE. Dzięki niemu port zyska możliwość sprawnego łączenia transportu morskiego, kolejowego i drogowego, a region wzmacniania swojej roli logistycznej i strategicznej.
Nowy terminal ma umożliwić sprawne przeładunki kontenerów oraz ładunków drobnicowych pomiędzy transportem morskim, kolejowym i drogowym. Dzięki temu port stanie się kluczowym węzłem logistycznym nie tylko dla regionu, lecz także dla całego korytarza Bałtyk-Adriatyk. Rozwiązania intermodalne pozwolą skrócić czas obsługi towarów, zwiększyć efektywność operacyjną i ograniczyć emisję CO₂.
Zakres inwestycji obejmuje budowę ponad 2,7 kilometra torów kolejowych, 30 tysięcy metrów kwadratowych placów manewrowych oraz rampę przeładunkową przystosowaną do obsługi ciężkich pojazdów, także o charakterze wojskowym.
Terminal będzie obiektem typu dual-use, co oznacza, że znajdzie zastosowanie zarówno w transporcie cywilnym, jak i wojskowym. Dzięki specjalistycznym rampom oraz torom dostosowanym do sprzętu obronnego, inwestycja wpisuje się w unijny program Military Mobility, wzmacniający infrastrukturę krytyczną państw członkowskich NATO i UE.
Zakończenie budowy planowane jest na drugą połowę 2026 roku. Po oddaniu obiektu do użytku Port Gdynia zyska nowoczesne zaplecze logistyczne, które zwiększy jego konkurencyjność. Generalnym wykonawcą inwestycji jest Grupa NDI. Projekt uzyskał wsparcie finansowe z programu „Łącząc Europę” (Connecting Europe Facility – CEF), w ramach którego Unia Europejska pokryje połowę kosztów około 35 mln zł.
Nowy terminal ma umożliwić sprawne przeładunki kontenerów oraz ładunków drobnicowych pomiędzy transportem morskim, kolejowym i drogowym. Dzięki temu port stanie się kluczowym węzłem logistycznym nie tylko dla regionu, lecz także dla całego korytarza Bałtyk-Adriatyk. Rozwiązania intermodalne pozwolą skrócić czas obsługi towarów, zwiększyć efektywność operacyjną i ograniczyć emisję CO₂.
Zakres inwestycji obejmuje budowę ponad 2,7 kilometra torów kolejowych, 30 tysięcy metrów kwadratowych placów manewrowych oraz rampę przeładunkową przystosowaną do obsługi ciężkich pojazdów, także o charakterze wojskowym.
Terminal będzie obiektem typu dual-use, co oznacza, że znajdzie zastosowanie zarówno w transporcie cywilnym, jak i wojskowym. Dzięki specjalistycznym rampom oraz torom dostosowanym do sprzętu obronnego, inwestycja wpisuje się w unijny program Military Mobility, wzmacniający infrastrukturę krytyczną państw członkowskich NATO i UE.
Zakończenie budowy planowane jest na drugą połowę 2026 roku. Po oddaniu obiektu do użytku Port Gdynia zyska nowoczesne zaplecze logistyczne, które zwiększy jego konkurencyjność. Generalnym wykonawcą inwestycji jest Grupa NDI. Projekt uzyskał wsparcie finansowe z programu „Łącząc Europę” (Connecting Europe Facility – CEF), w ramach którego Unia Europejska pokryje połowę kosztów około 35 mln zł.
Komentarze
Brak wpisów.