
Gdańsk
Wiadomości
"Gdańskie metro". Największy projekt infrastrukturalny w historii miasta z dofinansowaniem
Miasto Gdańsk wykłada ponad 200 mln zł na kluczową inwestycję infrastrukturalną, której zadaniem będzie rozwiązanie istotnych problemów komunikacyjnych. Chodzi o budowę nowej trasy PKM, której koszt realizacji to ponad 2 mld zł.
Podczas sesji Rady Miasta Gdańsk, która odbyła się 26 września, przegłosowane zostały zmiany w Wieloletniej Prognozie Finansowej. Jest to istotny krok w stronę budowy nowej trasy PKM, łączącej Śródmieście z Gdańskiem Południe (do stacji Kowale). Kluczowa inwestycja dla miasta została dofinansowana kwotą blisko 221,5 mln zł., którą podzielono na 60 mln zł na rok 2028 i 161,4 mln zł na rok 2029.
Budowa kolei PKM Południe, ze stacji Gdańsk Śródmieście do stacji Gdańsk Kowale to kluczowa inwestycja dla największego projektu infrastrukturalnego i urbanistycznego w historii Gdańska. Centralny Urząd Projektów Transportowych poinformował, że do końca tego roku została przedłużona procedura pozyskania środków z tak zwanego programu FEnIKS (Program Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027). Miasto Gdańsk ma w planach aplikowanie o środki z tego funduszu dla realizacji całej inwestycji PKM Południe. Wartość projektu to ponad 2 mld zł.
Inwestycja została podzielona na etapy. Pierwszy etap zakłada budowę nowej linii kolejowej o długości około 4 km na odcinku od włączenia się w istniejącą linię kolejową nr 250 od przystanku SKM Gdańsk Śródmieście w kierunku południowych dzielnic Gdańska do pętli Łostowice – Świętokrzyska wraz z rozbudową funkcji przesiadkowych węzła integracyjnego. Z kolei drugi etap to budowa nowej linii kolejowej (przedłużenie odcinka nr 1) o długości około 3,5 km od węzła integracyjnego Łostowice – Świętokrzyska w kierunku Zachodniej Obwodnicy Trójmiasta do węzła integracyjnego Gdańsk – Kowale, wraz z budową tego węzła.
Budowę PKM Południe przez wielu nazywana jest gdańskim metrem. Siedmiokilometrowy odcinek aglomeracyjny z Gdańska Śródmieście do Kowal przebiega głównie pod ziemią. Zaledwie kilkaset metrów znajdzie się na poziomie terenu. Na tym odcinku znajdzie się sześć przystanków, wokół których zaplanowano nowe centra aktywności lokalnej. Przejazd PKM-ką z Łostowic - Świętokrzyska do Śródmieścia zajmie zaledwie 6 minut.
Harmonogram inwestycji zakłada, że na początku 2025 roku wyłoniony zostanie projektant, który rozpocznie prace projektowe. Po około dwóch latach ma być gotowy projekt, pozwolenia wodnoprawnego i złożony ma zostać wniosek o pozwolenie na budowę. Koleją PKM Południe będzie można pojechać w 2030 roku.
Podczas sesji Rady Miasta Gdańsk, która odbyła się 26 września, przegłosowane zostały zmiany w Wieloletniej Prognozie Finansowej. Jest to istotny krok w stronę budowy nowej trasy PKM, łączącej Śródmieście z Gdańskiem Południe (do stacji Kowale). Kluczowa inwestycja dla miasta została dofinansowana kwotą blisko 221,5 mln zł., którą podzielono na 60 mln zł na rok 2028 i 161,4 mln zł na rok 2029.
Budowa kolei PKM Południe, ze stacji Gdańsk Śródmieście do stacji Gdańsk Kowale to kluczowa inwestycja dla największego projektu infrastrukturalnego i urbanistycznego w historii Gdańska. Centralny Urząd Projektów Transportowych poinformował, że do końca tego roku została przedłużona procedura pozyskania środków z tak zwanego programu FEnIKS (Program Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027). Miasto Gdańsk ma w planach aplikowanie o środki z tego funduszu dla realizacji całej inwestycji PKM Południe. Wartość projektu to ponad 2 mld zł.
Inwestycja została podzielona na etapy. Pierwszy etap zakłada budowę nowej linii kolejowej o długości około 4 km na odcinku od włączenia się w istniejącą linię kolejową nr 250 od przystanku SKM Gdańsk Śródmieście w kierunku południowych dzielnic Gdańska do pętli Łostowice – Świętokrzyska wraz z rozbudową funkcji przesiadkowych węzła integracyjnego. Z kolei drugi etap to budowa nowej linii kolejowej (przedłużenie odcinka nr 1) o długości około 3,5 km od węzła integracyjnego Łostowice – Świętokrzyska w kierunku Zachodniej Obwodnicy Trójmiasta do węzła integracyjnego Gdańsk – Kowale, wraz z budową tego węzła.
Budowę PKM Południe przez wielu nazywana jest gdańskim metrem. Siedmiokilometrowy odcinek aglomeracyjny z Gdańska Śródmieście do Kowal przebiega głównie pod ziemią. Zaledwie kilkaset metrów znajdzie się na poziomie terenu. Na tym odcinku znajdzie się sześć przystanków, wokół których zaplanowano nowe centra aktywności lokalnej. Przejazd PKM-ką z Łostowic - Świętokrzyska do Śródmieścia zajmie zaledwie 6 minut.
Harmonogram inwestycji zakłada, że na początku 2025 roku wyłoniony zostanie projektant, który rozpocznie prace projektowe. Po około dwóch latach ma być gotowy projekt, pozwolenia wodnoprawnego i złożony ma zostać wniosek o pozwolenie na budowę. Koleją PKM Południe będzie można pojechać w 2030 roku.
Komentarze
Brak wpisów.