
podkarpackie
Wiadomości
Wrota Europy za 300 mln euro
Olbrzymi terminal przeładunkowy z bazą logistyczną i magazynami dla dziesiątków tysięcy kontenerów ma powstać we wsi Cygany niedaleko Nowej Dęby. Dzięki przebiegającej obok szerokotorowej linii kolejowej jest szansa, że właśnie tędy prowadził będzie nowy szlak handlowy z Dalekiego Wschodu do Europy.
Przedsięwzięcie planuje polsko-hiszpańska firma Inver -
- Pol. - Ideą przedstawionego nam pomysłu jest wykorzystanie biegnącej przez nasz teren linii szerokotorowej, łączącej się z systemem kolejowym krajów dawnego ZSRR i dalej z krajami Dalekiego Wschodu. Tą drogą przyjeżdżać mają do nas pociągi z kontenerami zapakowanymi towarami z Chin, Malezji, Hongkongu i innych krajów azjatyckich. Taka trasa będzie o wiele tańsza i szybsza niż transport morski - mówi Wiesław Ordon, burmistrz Nowej Dęby.
Szansę chce wykorzystać hiszpański potentat wraz z polskimi partnerami. Jako miejsce powstania największej w Europie Środkowo-Wschodniej bazy logistyczno-magazynowej wybrano Cygany. Baza ma się nazywać znacząco - ''Wrota Europy''.
- Inwestor kupił od Kopalni Siarki w Machowie 263 hektary terenów dawnego osadnika poflotacyjnego. To tu ma powstać baza, do której docierać będą pociągi z kontenerami. Aby tak się stało, inwestorzy zamierzają wybudować odcinek torów łączący przyszłą bazę z linią szerokotorową - mówi Wiesław Ordon. - Z kolei z bazy towary będą rozjeżdżać się po całej Europie transportem kołowym. Aby udrożnić bazę i nie zniszczyć przy okazji lokalnej sieci dróg, ma powstać łącznik do drogi krajowej nr 9.
Inwestorzy oceniają koszt inwestycji na ok. 300 mln euro. To gigantyczne pieniądze, największa w ostatnich latach zagraniczna inwestycja w Polsce. Budowa wytwórni monitorów i telewizorów ciekłokrystalicznych w podwrocławskich Kobiernikach szacowana jest na 400 mln euro.
Jeżeli inwestycja ''wypali'', a inwestorzy okażą się wiarygodni, dla Nowej Dęby, jak również dla całego Podkarpacia może to oznaczać olbrzymie zyski. Sprawa ''Wrót Europy'' powinna się wyjaśnić w przeciągu najbliższych miesięcy.
Przedsięwzięcie planuje polsko-hiszpańska firma Inver -
- Pol. - Ideą przedstawionego nam pomysłu jest wykorzystanie biegnącej przez nasz teren linii szerokotorowej, łączącej się z systemem kolejowym krajów dawnego ZSRR i dalej z krajami Dalekiego Wschodu. Tą drogą przyjeżdżać mają do nas pociągi z kontenerami zapakowanymi towarami z Chin, Malezji, Hongkongu i innych krajów azjatyckich. Taka trasa będzie o wiele tańsza i szybsza niż transport morski - mówi Wiesław Ordon, burmistrz Nowej Dęby.
Szansę chce wykorzystać hiszpański potentat wraz z polskimi partnerami. Jako miejsce powstania największej w Europie Środkowo-Wschodniej bazy logistyczno-magazynowej wybrano Cygany. Baza ma się nazywać znacząco - ''Wrota Europy''.
- Inwestor kupił od Kopalni Siarki w Machowie 263 hektary terenów dawnego osadnika poflotacyjnego. To tu ma powstać baza, do której docierać będą pociągi z kontenerami. Aby tak się stało, inwestorzy zamierzają wybudować odcinek torów łączący przyszłą bazę z linią szerokotorową - mówi Wiesław Ordon. - Z kolei z bazy towary będą rozjeżdżać się po całej Europie transportem kołowym. Aby udrożnić bazę i nie zniszczyć przy okazji lokalnej sieci dróg, ma powstać łącznik do drogi krajowej nr 9.
Inwestorzy oceniają koszt inwestycji na ok. 300 mln euro. To gigantyczne pieniądze, największa w ostatnich latach zagraniczna inwestycja w Polsce. Budowa wytwórni monitorów i telewizorów ciekłokrystalicznych w podwrocławskich Kobiernikach szacowana jest na 400 mln euro.
Jeżeli inwestycja ''wypali'', a inwestorzy okażą się wiarygodni, dla Nowej Dęby, jak również dla całego Podkarpacia może to oznaczać olbrzymie zyski. Sprawa ''Wrót Europy'' powinna się wyjaśnić w przeciągu najbliższych miesięcy.
jaa
Gość
ktoś
Gość