Pierwsza taka inwestycja drogowa na Podkarpaciu. Zrealizuje ją ogromna maszyna


2024.07.12
Autor: Monika Kumorek
Na odcinku budowanej drogi ekspresowej S19 Rzeszów Południe-Babica rozpoczęło się drążenie ponad 2 km tunelu pod wzgórzem Grochowiczna. Jest to pierwsze takie przedsięwzięcie drogowe na Podkarpaciu.

Tunel o długości 2255 metrów na odcinku drogi ekspresowej S19 Rzeszów Południe - Babica wydrąży maszyna TBM (tunnel boring machine), nazwana Karpatką. Składał się będzie z dwóch naw, połączonych 15 przejściami poprzecznymi oraz dodatkowym przejazdem awaryjnym. Każda z naw to dwa pasy ruchu oraz dodatkowy pas awaryjny.

Generalnym wykonawcą inwestycji jest konsorcjum firm Mostostal Warszawa i Acciona Construccion. Umowa na odcinka S19 Rzeszów Południe–Babica została podpisana w lipcu 2020 roku. Pierwsze roboty budowlane wystartowały w kwietniu 2022 roku. Łączna wartość podpisanego kontraktu to około 2,2 mld zł.

Z satysfakcją mogę potwierdzić, że po dostosowaniu maszyny TBM do pracy w warunkach potencjalnego występowania metanu, proces drążenia tunelu ruszył i jest bezpieczny
powiedział: Jorge Calabuig Ferre, Wiceprezes Zarządu Mostostal Warszawa
Maszyna TBM
Maszyna TBM "Karpatka" wydrąży tunel na Podkarpaciu, fot. Mostostal Warszawa

Maszyna TBM, która drążyć będzie tunel, nazwano Karpatką. Ma 114 metrów długości i 15,16 metra średnicy przy wadze 4400 ton. Posiada napęd hydrauliczno-elektryczny i 12 silników, każdy o mocy 1 megawata. Pierścień skrawający obraca się z prędkością do 2 obrotów na minutę. Karpatka przejdzie ponad 100 metrów poniżej szczytu wzgórza Grochowiczna.

Harmonogram inwestycji zakłada, że przy sprzyjających warunkach, wydrążenie jednej nawy tunelu zajmie około 9 miesięcy. Kolejnym etapem jest odwrócenie maszyny (zajmie to około 3 miesięcy) i rozpoczęcie drążenie drugiej nawy.
Maszyna TBM
Maszyna TBM "Karpatka" wydrąży tunel na Podkarpaciu, fot. Mostostal Warszawa

Konsorcjum firm Mostostal Warszawa i Acciona Construccion w ramach kontraktu wybudują również węzeł Babica w pobliżu skrzyżowania DK19 z DW988, obiektów inżynierskich, sześć estakad, dwóch wiaduktów, bezkolizyjnego przejazdu nad linią kolejową w ciągu istniejącej DK19, trzech przejść dla zwierząt i jednego przejazdu pod S19.

Powstać ma także pierwsze na Podkarpaciu Centrum Zarządzania Tunelem.

Komentarze


  • kajobecha
    Użytkownik
    2024-07-12 17:26:48
    Nie jestem przekonany czy ekonomicznie to uzasadniona decyzja. - Zachodnia obwodnica Szczecina to znacznie bardziej potrzebna inwestycja w skali kraju. Kolejność powinna być odwrotna. Druga kwestia to regiony wschodniej Polski w połowie czy 1/3 żyją w sztuczny sposób z dopłat reszty Polski, więc czy budowanie drogich tuneli mających (nie wiadomo co na celu) bo nie rozbudowanie biznesu, który i tak jest tam nikły (nie z winy braku tunelu) to czy to dobry pomysł? Śmiem wątpić... Może za 6-10 lat, tak... ale dzisiaj? Raczej kiepski pomysł.

  • bystry
    Użytkownik
    2024-07-12 20:32:42
    kajobecha widać, że nie za bardzo masz pojęcie o Podkarpaciu i o tym jak dużo Polskich i globalnych firm z kluczowych i strategicznych sektorów z powodzeniem prowadzi i rozwija tam biznesy.

    Szczecin obecnie jest całkiem dobrze skomunikowany z portem w Świnoujściu i Południem Polski, za niedługo będzie dobrze skomunikowany z Trójmiastem, bardziej moim zdaniem potrzebuje domknięcia trasy do Warszawy na ten moment.

    Więc jak mamy się zastanawiać nad zasadnością jakiejkolwiek inwestycji to raczej w drugą stronę, zachodnia obwodnica Szczecina życzę, żeby powstała ale są na ten moment ważniejsze priorytety jak choćby cała s19.

Odpowiedz

Komentujesz jako gość.