Powstający teatr w centrum Warszawy będzie europejskim liderem technologii scenicznej. Co słychać na budowie?


2025.10.16
Autor: Monika Kumorek
W sąsiedztwie Pałacu Kultury i Nauki na placu Defilad trwa budowa jednego z najnowocześniejszych obiektów teatralnych w Europie, według projektu nowojorskiego biura Thomas Phifer and Partners. Gotowe są już pale fundamentowe.

Nowa siedziba TR Warszawa, która powstaje w centrum stolicy na placu Defilad, zostanie zintegrowana z oddanym jesienią ubiegłego roku Muzeum Sztuki Nowoczesnej. W ramach inwestycji, której generalnym wykonawcą jest firma Warbud, natomiast za projekt architektoniczny odpowiada pracownia Thomas Phifer and Partners z Nowego Jorku we współpracy z APA Wojciechowski Architekci oraz Buro Happold.
Wizualizacja nowej siedziby TR Warszawa, wiz. TR Warszawa

Obecnie na terenie budowy trwają zaawansowane prace w części podziemnej budynku oraz przestrzeni doków rozładunkowych. Gotowe są już pale fundamentowe pod konstrukcję wsporczą dla tranzytu instalacji światłowodowej, a także ok. 130 sztuk pali wykonanych w technologii CFA oraz VDW. W najbliższych dniach planowane jest pogłębianie wykopu. Realizacją tej części inwestycji, na zlecenie generalnego wykonawcy, realizuje firma Soletanche Polska.

Za nami formalności związane z wdrożeniem systemu monitoringu obiektów znajdujących się w bezpośredniej strefie oddziaływania robót. Bliskie sąsiedztwo obiektów zabytkowych oraz innych istotnych z perspektywy logistyki Miasta Stołecznego Warszawy jak np. tunele metra, oznacza, że na generalnym wykonawcy spoczywa szczególna odpowiedzialność za precyzję robót i monitoring wpływu realizowanej inwestycji na otoczenie. Skrupulatna analiza techniczna i dobór szeregu rozwiązań inżynieryjnych pozwoliło nam już na wykonanie odpowiedniego zabezpieczenia wykopu
powiedział: Michał Mrozek, z-ca kierownika budowy

Charakterystyczny czarny gmach teatru po oddaniu do użytku stanie się jednym z najnowocześniejszych tego typu obiektów na skalę europejską. Nowy TR Warszawa pozwoli na organizację zarówno wielkich inscenizacji, a także kameralnych spektakli. Obiekt posiadał będzie dużą scenę, tzw. Big Box, na której artyści zaprezentują najbardziej wyrafinowane technologicznie i koncepcyjnie pomysły. Z kolei mniejsza scena tzw. Black Box wielkością ma nawiązywać do obecnej siedziby.

Konieczność integracji wcześniej zrealizowanego Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie oraz podziemnego tunelu, który docelowo połączy ten obiekt z budynkiem TR, generuje przede wszystkim wyzwanie koordynacji projektowej. Inwestycje powstały w odmiennych technologiach, stąd potrzeba bardzo precyzyjnego dostosowania rozwiązań konstrukcyjnych i instalacyjnych, tak aby zapewnić pełną kompatybilność funkcjonalną i techniczną pomiędzy istniejącymi strukturami
powiedział: Michał Mrozek

Funkcję inżyniera kontraktu pełni tu konsorcjum ECM Group Polska i Portico Project Management.

Komentarze

Brak wpisów.

Napisz komentarz

Komentujesz jako gość.