Budowa stacji pasażerskich metra M2 na Bemowie: postęp prac i wyzwania


2023.05.10
Autor: Monika Kiereś
Prace budowlane na ostatnim, bemowskim odcinku linii M2 są w toku i trwają przy budowie trzech stacji pasażerskich metra oraz Stacji Techniczno-Postojowej Karolin. Pierwsze ściany korpusu stacji Karolin powstają już na skrzyżowaniu ulic Połczyńskiej i Sochaczewskiej.

W ubiegłym roku rozpoczęto budowę ostatniego odcinka linii M2, który obejmuje stacje Lazurowa, Chrzanów i Karolin, wraz ze Stacją Techniczno-Postojową. Wykonawcy już usunęli większość kolizji infrastruktury podziemnej, a na stacji Karolin rozpoczęł się etap prac konstrukcyjnych.

Technologia budowy stacji M2 opiera się na ścianach szczelinowych, co oznacza, że najpierw powstają ściany podziemnej konstrukcji, a następnie strop, płyta pośrednia i denna. Teraz prace skupiają się na budowie ścian stacji C1 Karolin, gdzie specjalna głębiarka wykorzystywana jest do wykopu, który jest zabezpieczany bentonitem. Następnie, po osiągnięciu pełnej głębokości, do wykopu umieszczana jest klatka zbrojeniowa i zalewana betonem. Cały proces odbywa się bez przerwy, a maszyny pracują niemal 24 godziny na dobę. W kolejnych tygodniach budowa ścian szczelinowych rozpocznie się także na placach budowy stacji Chrzanów i Lazurowa.

Budowa zachodniego odcinka linii M2 obejmuje trzy stacje: C3 Lazurowa, C2 Chrzanów i C1 Karolin, oraz tunele i Stację Techniczno-Postojową Karolin. Stacja C3 Lazurowa powstanie na południowo-wschodniej stronie skrzyżowania Lazurowej i Górczewskiej, między pętlą tramwajową a Lazurową. Stację C2 Chrzanów zaplanowano pod Rayskiego, w rejonie skrzyżowania z Szeligowską. Natomiast stacja C1 Karolin powstanie pod ul. Sochaczewską, na północnej stronie skrzyżowania z Połczyńską. Za nią znajdzie się zaplecze techniczne dla całej linii – STP Karolin.

Prace budowlane mają zostać zakończone w 2026 roku.

Komentarze

Brak wpisów.

Napisz komentarz

Komentujesz jako gość.