
lubelskie
Wiadomości
835 milionów, tony stali i hektary ziemi – powstaje kluczowa droga ekspresowa
Między Lubartowem a Lublinem trwa dynamiczna budowa nowego odcinka drogi ekspresowej S19, będącego częścią międzynarodowego szlaku Via Carpatia. Prace ziemne, wznoszenie mostów i przebudowa sieci podziemnych nabierają tempa – zaawansowanie robót sięga już 20%.
Na budowie przyszłej drogi ekspresowej S19, łączącej Lubartów z Lublinem, widać już wyraźny postęp – roboty osiągnęły 20% zaawansowania. Krajobraz placu budowy zmienia się z tygodnia na tydzień: ciężki sprzęt przesuwa tony ziemi, powstają fundamenty mostów, a stare odcinki dróg ustępują miejsca nowoczesnej infrastrukturze. Teren budowy odwiedzili dziś przedstawiciele mediów lokalnych, by na własne oczy zobaczyć, jak rodzi się fragment przyszłej arterii Via Carpatia.
Prace wystartowały jeszcze w grudniu, tuż po uzyskaniu przez wykonawcę zgody na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Dziś trwają intensywne roboty ziemne – z jednej strony powstają nasypy, z drugiej wydrążane są głębokie wykopy. Równolegle prowadzone są prace przy konstrukcji obiektów inżynierskich – mostów, wiaduktów i przepustów – które są już wykonane w około 9%. Trwa też modernizacja podziemnych instalacji – od gazociągów po kanalizację deszczową. Zniknął już fragment dawnej jezdni między Ciecierzynem a Leonowem, gdzie powstaje teraz nowa nitka ekspresówki. Ten odcinek przechodzi obecnie etap wzmacniania gruntu.
W związku z budową specjalnego przejścia dla dzikich zwierząt w pobliżu Wandzina, w rejonie wiaduktu kolejowego, kierowców obowiązuje tymczasowy objazd o długości około 100 metrów. Z kolei w połowie roku planowane są zmiany w organizacji ruchu na obwodnicy Lubartowa. Kierowcy – zachowajcie czujność i dostosujcie się do oznakowania!
Projekt obejmuje budowę 23 kilometrów nowoczesnej, dwujezdniowej drogi ekspresowej – po dwa pasy ruchu w każdą stronę – oraz czterech dużych węzłów komunikacyjnych: Lubartów Północ, Lubartów Zachód, Niemce Wschód i Niemce Południe. Dodatkowo powstanie aż 40 kilometrów dróg serwisowych, które usprawnią ruch lokalny. W ramach inwestycji zaplanowano także aż 29 obiektów inżynierskich, w tym infrastrukturę chroniącą środowisko i podnoszącą bezpieczeństwo ruchu.
Skala przedsięwzięcia? Imponująca. Budowa obejmuje obszar 315 hektarów – to więcej niż całe lubelskie osiedle Kalinowszczyzna. Wykonawca wydobędzie blisko 2 miliony metrów sześciennych ziemi – to równowartość 800 basenów olimpijskich. Do realizacji inwestycji zużytych zostanie 5 tysięcy ton stali – połowa tego, co waży wieża Eiffla.
Za realizację odpowiada firma Duna Polska, a inwestycja jest częścią Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku. Wartość kontraktu? 835 milionów złotych.
Docelowo trasa S19 w województwie lubelskim będzie liczyła około 190 kilometrów i stanie się częścią międzynarodowego szlaku Via Carpatia. Już teraz kierowcy korzystają z siedmiu gotowych odcinków, prowadzących m.in. w kierunku Rzeszowa. Budowa sześciu kolejnych fragmentów jest w toku – od granicy z Mazowszem aż do Lublina, a łączna długość tych pracujących odcinków to około 100 kilometrów.
Stan zaawansowania według lokalizacji:
- Granica województw – Międzyrzec Podlaski: prace trwają
- Międzyrzec Podlaski – Radzyń Podlaski: oczekiwanie na ZRID
- Radzyń Podlaski – Kock: oczekiwanie na ZRID
- Obwodnica Kocka i Woli Skromowskiej: budowa drugiej jezdni w toku
- Kock – Lubartów: oczekiwanie na ZRID
- Lubartów – Lublin: roboty w toku
Ekspresowa metamorfoza – trasa S19 nabiera kształtów między Lubartowem a Lublinem
Na budowie przyszłej drogi ekspresowej S19, łączącej Lubartów z Lublinem, widać już wyraźny postęp – roboty osiągnęły 20% zaawansowania. Krajobraz placu budowy zmienia się z tygodnia na tydzień: ciężki sprzęt przesuwa tony ziemi, powstają fundamenty mostów, a stare odcinki dróg ustępują miejsca nowoczesnej infrastrukturze. Teren budowy odwiedzili dziś przedstawiciele mediów lokalnych, by na własne oczy zobaczyć, jak rodzi się fragment przyszłej arterii Via Carpatia.
Droga w budowie – co już zrobiono?
Prace wystartowały jeszcze w grudniu, tuż po uzyskaniu przez wykonawcę zgody na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Dziś trwają intensywne roboty ziemne – z jednej strony powstają nasypy, z drugiej wydrążane są głębokie wykopy. Równolegle prowadzone są prace przy konstrukcji obiektów inżynierskich – mostów, wiaduktów i przepustów – które są już wykonane w około 9%. Trwa też modernizacja podziemnych instalacji – od gazociągów po kanalizację deszczową. Zniknął już fragment dawnej jezdni między Ciecierzynem a Leonowem, gdzie powstaje teraz nowa nitka ekspresówki. Ten odcinek przechodzi obecnie etap wzmacniania gruntu.
W związku z budową specjalnego przejścia dla dzikich zwierząt w pobliżu Wandzina, w rejonie wiaduktu kolejowego, kierowców obowiązuje tymczasowy objazd o długości około 100 metrów. Z kolei w połowie roku planowane są zmiany w organizacji ruchu na obwodnicy Lubartowa. Kierowcy – zachowajcie czujność i dostosujcie się do oznakowania!
Co powstanie? Liczby robią wrażenie
Projekt obejmuje budowę 23 kilometrów nowoczesnej, dwujezdniowej drogi ekspresowej – po dwa pasy ruchu w każdą stronę – oraz czterech dużych węzłów komunikacyjnych: Lubartów Północ, Lubartów Zachód, Niemce Wschód i Niemce Południe. Dodatkowo powstanie aż 40 kilometrów dróg serwisowych, które usprawnią ruch lokalny. W ramach inwestycji zaplanowano także aż 29 obiektów inżynierskich, w tym infrastrukturę chroniącą środowisko i podnoszącą bezpieczeństwo ruchu.
Skala przedsięwzięcia? Imponująca. Budowa obejmuje obszar 315 hektarów – to więcej niż całe lubelskie osiedle Kalinowszczyzna. Wykonawca wydobędzie blisko 2 miliony metrów sześciennych ziemi – to równowartość 800 basenów olimpijskich. Do realizacji inwestycji zużytych zostanie 5 tysięcy ton stali – połowa tego, co waży wieża Eiffla.
Za realizację odpowiada firma Duna Polska, a inwestycja jest częścią Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku. Wartość kontraktu? 835 milionów złotych.
S19 – kręgosłup komunikacyjny regionu
Docelowo trasa S19 w województwie lubelskim będzie liczyła około 190 kilometrów i stanie się częścią międzynarodowego szlaku Via Carpatia. Już teraz kierowcy korzystają z siedmiu gotowych odcinków, prowadzących m.in. w kierunku Rzeszowa. Budowa sześciu kolejnych fragmentów jest w toku – od granicy z Mazowszem aż do Lublina, a łączna długość tych pracujących odcinków to około 100 kilometrów.
Stan zaawansowania według lokalizacji:
- Granica województw – Międzyrzec Podlaski: prace trwają
- Międzyrzec Podlaski – Radzyń Podlaski: oczekiwanie na ZRID
- Radzyń Podlaski – Kock: oczekiwanie na ZRID
- Obwodnica Kocka i Woli Skromowskiej: budowa drugiej jezdni w toku
- Kock – Lubartów: oczekiwanie na ZRID
- Lubartów – Lublin: roboty w toku
Komentarze
Brak wpisów.