Kleszczów
Wiadomości
W Polsce powstać ma centrum do testów autonomicznych pojazdów za pomocą AI. Jedyne takie w Europie
W Polsce powstać ma pierwsze w Europie centrum naukowo-technologiczne, którego zadaniem będzie przygotowanie autonomicznych pojazdów i obiektów latających do użytku. Gotowe jest już studium przedinwestycyjne projektu.
Czy Polska, a dokładnie region bełchatowski w województwie łódzkim stanie się miejscem motoryzacyjnej rewolucji i zagłębiem rozwoju AI? Jak podaje "Wyborcza" na terenie gminy Kleszczów planowana jest budowa pierwszego w Europie centrum naukowo-technologicznego, które zapewni cały proces przygotowywania do użytku autonomicznych pojazdów i obiektów latających.
Na obecnie poeksploatacyjnych terenach gminy Kleszczów testowane mają być autonomiczne pojazdy na 15-kilometrowym torze i w laboratoriach. Gotowe jest już studium przedinwestycyjne projektu "Centrum Badawcze Inteligentnych Systemów Transportowych i Obiektów Autonomicznych", które wykonała spółka RAWI. Obecnie prowadzone są analizy, których celem jest pozyskanie zewnętrznych źródeł finansowania. Inwestycja w regionie bełchatowskim byłaby prawdziwą rewolucją AI w transporcie w Polsce.
Centrum naukowo-technologiczne w Kleszczowie stałoby się infrastrukturą do testowania i homologacji pojazdów sterowanych przez sztuczną inteligencję, w tym samochodów osobowych i ciężarowych, maszyn przemysłowych czy dronów. W ramach inwestycji powstać ma dziesięć specjalistycznych laboratoriów, a także tor do testów pojazdów z infrastrukturą do badania obiektów w ruchu. uzupełnieniem projektu ma być poligon do testowania maszyn agrotechnicznych, ale też wojskowych.
Realizacja tego ambitnego projektu ma powstawać etapami w ciągu najbliższych kilku lat. Harmonogram inwestycji zakłada, że w pierwszej fazie, która ma być gotowa do grudnia 2026 roku wybudowane zostaną trzy moduły toru i cztery laboratoria. Kolejny etap inwestycji to budowa głównego budynku biurowo-administracyjnego, modułu testów hamowania, modułu badania prowadzenia się pojazdu, modułu badania pojazdów agrotechnicznych, modułu badania trwałości pojazdów, laboratorium Konstrukcji Pojazdów Elektrycznych i Hybrydowych, laboratorium Czujników i Lokalizacji Obiektów i Systemów Sterowania oraz laboratorium Autonomicznych Pojazdów Agrotechnicznych i Przemysłowych. Ta część ma być gotowa w grudniu 2028 roku.
Ostatni etap budowy pierwszego w Europie centrum naukowo-technologicznego to grudzień 2030 roku, kiedy to ma zostać uruchomione: moduł testów dynamicznych (droga pozamiejska, sekcja dróg miejskich, sekcja autostradowa), moduł badania systemów autonomii ADAS laboratorium Konwersji i Magazynowania Energii w Obiektach Elektrycznych i Autonomicznych, laboratorium Zjawisk Elektromagnetycznych i Elektrostatycznych Obiektów Autonomicznych oraz laboratorium Badań Akustycznych w Obiektach Elektrycznych i Hybrydowych.
Czy Polska, a dokładnie region bełchatowski w województwie łódzkim stanie się miejscem motoryzacyjnej rewolucji i zagłębiem rozwoju AI? Jak podaje "Wyborcza" na terenie gminy Kleszczów planowana jest budowa pierwszego w Europie centrum naukowo-technologicznego, które zapewni cały proces przygotowywania do użytku autonomicznych pojazdów i obiektów latających.
Na obecnie poeksploatacyjnych terenach gminy Kleszczów testowane mają być autonomiczne pojazdy na 15-kilometrowym torze i w laboratoriach. Gotowe jest już studium przedinwestycyjne projektu "Centrum Badawcze Inteligentnych Systemów Transportowych i Obiektów Autonomicznych", które wykonała spółka RAWI. Obecnie prowadzone są analizy, których celem jest pozyskanie zewnętrznych źródeł finansowania. Inwestycja w regionie bełchatowskim byłaby prawdziwą rewolucją AI w transporcie w Polsce.
Centrum naukowo-technologiczne w Kleszczowie stałoby się infrastrukturą do testowania i homologacji pojazdów sterowanych przez sztuczną inteligencję, w tym samochodów osobowych i ciężarowych, maszyn przemysłowych czy dronów. W ramach inwestycji powstać ma dziesięć specjalistycznych laboratoriów, a także tor do testów pojazdów z infrastrukturą do badania obiektów w ruchu. uzupełnieniem projektu ma być poligon do testowania maszyn agrotechnicznych, ale też wojskowych.
Realizacja tego ambitnego projektu ma powstawać etapami w ciągu najbliższych kilku lat. Harmonogram inwestycji zakłada, że w pierwszej fazie, która ma być gotowa do grudnia 2026 roku wybudowane zostaną trzy moduły toru i cztery laboratoria. Kolejny etap inwestycji to budowa głównego budynku biurowo-administracyjnego, modułu testów hamowania, modułu badania prowadzenia się pojazdu, modułu badania pojazdów agrotechnicznych, modułu badania trwałości pojazdów, laboratorium Konstrukcji Pojazdów Elektrycznych i Hybrydowych, laboratorium Czujników i Lokalizacji Obiektów i Systemów Sterowania oraz laboratorium Autonomicznych Pojazdów Agrotechnicznych i Przemysłowych. Ta część ma być gotowa w grudniu 2028 roku.
Ostatni etap budowy pierwszego w Europie centrum naukowo-technologicznego to grudzień 2030 roku, kiedy to ma zostać uruchomione: moduł testów dynamicznych (droga pozamiejska, sekcja dróg miejskich, sekcja autostradowa), moduł badania systemów autonomii ADAS laboratorium Konwersji i Magazynowania Energii w Obiektach Elektrycznych i Autonomicznych, laboratorium Zjawisk Elektromagnetycznych i Elektrostatycznych Obiektów Autonomicznych oraz laboratorium Badań Akustycznych w Obiektach Elektrycznych i Hybrydowych.
Komentarze
Brak wpisów.