Gorączka przedświąteczna w liczbach

2018.12.21

W Polsce w najlepsze trwa gorączka przedświątecznych zakupów. Tylko w ciągu ostatnich 4 tygodni, 130 centrów handlowych monitorowanych przez Retail Institute, odnotowało 33,5 miliona wizyt, tj. o 0,18% więcej niż w poprzednim roku. Tym samym jest już mało prawdopodobne, aby wynik grudniowy skompensował straty branży handlowej i usługowej spowodowane wprowadzeniem zakazu handlu w niedziele.

Choć nadal jest wiele osób, które świąteczne zakupy pozostawiły na ostatni moment, wydaje się, że grupa ta z roku na rok nieznacznie maleje. Polacy coraz lepiej planują zakupy i efektywniej wykorzystują przygotowywane przez centra i sieci handlowe okazje.

„W tym roku wyraźnie widzimy wpływ akcji wyprzedażowej Black Friday oraz Cyber Monday na grudniowe wyniki centrów i sieci handlowych. Część klientów przeniosła swoje zakupy do sieci, która oferowała już nie tylko darmowe dostawy, ale i gwarancję dostarczenia przesyłek do świąt. W dużych miastach niezwykle popularne stały się natomiast świąteczne targi i kiermasze, które lokalnie stały się alternatywą dla oferty centrów handlowych”, powiedziała Anna Szmeja, Prezes Retail Institute.

W okresie od 3 do 16 grudnia 2018 roku, klienci najchętniej odwiedzali centra duże i bardzo duże, które odnotowały +10,67% wzrost odwiedzin w porównaniu do analogicznego okresu 2017 roku. Głębokie spadki liczby odwiedzin odnotowały centra: małe (-10,32%) i średnie (-12,09%) oraz te, mające dominującą ofertą spożywczą (-11,07%).

„Z niepokojem przyglądamy się tegorocznym wynikom centrów i sieci handlowych. W pierwszych dziesięciu miesiącach 2018 roku obroty centrów handlowych w Polsce były o 0,4% niższe niż w analogicznym okresie 2017 roku. Jednocześnie czynsze i koszty wspólne sieci handlowych wzrosły w tym samym czasie o 5,1%. Jesteśmy dalecy od tego aby tłumaczyć spadki odwiedzalności oraz obrotów pogodą czy wzrostem sprzedaży w internecie. W marcu, wspólnie z przedstawicielami największych firm modowych w Polsce zastanowimy się nad czynnikami mającymi kluczowy wpływ na przyszłe wyniki branży”, powiedziała Anna Szmeja, Prezes RI.

Źródło: Retail Institute

Komentarze

Brak wpisów.

Napisz komentarz

Komentujesz jako gość.