Autostrada A2 coraz bliżej granicy – kolejny fragment uzyskał zgodę
Nowa decyzja Wojewody Lubelskiego otwiera drogę do dalszej rozbudowy strategicznej osi komunikacyjnej Polski. Autostrada A2 zbliża się do granicy wschodniej – kluczowy odcinek między Kijowcem a Dobryniem ma już zielone światło do realizacji.
Wojewoda Lubelski wydał decyzję zezwalającą na rozpoczęcie prac przy budowie kolejnego fragmentu autostrady A2 – od rejonu miejscowości Kijowiec do przyszłego węzła Dobryń. Nowy odcinek nie tylko przybliży autostradę do wschodniej granicy Polski, ale również poprawi skomunikowanie z terminalem samochodowym w Koroszczynie, co ma istotne znaczenie dla ruchu towarowego.
W grudniu 2024 roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła przetarg na projekt i budowę ponad 9-kilometrowego odcinka A2. Zamówienie obejmuje opracowanie dokumentacji technicznej, pozyskanie wszystkich koniecznych zezwoleń oraz wykonanie robót budowlanych. Oferty można składać do 11 czerwca 2025 roku, a postępowanie prowadzone jest w trybie nieograniczonego przetargu publicznego.
Projektowany fragment autostrady zostanie wykonany w standardzie dwóch jezdni z dwoma pasami ruchu i rezerwą pod trzeci pas. Powstanie nowy węzeł drogowy Dobryń, a także para miejsc obsługi podróżnych: Kijowiec Północ i Południe.
Inwestycja przewiduje również budowę licznych obiektów inżynierskich, lokalnych dróg dojazdowych, systemu odwodnienia oraz oświetlenia. Dla pieszych i rowerzystów zaplanowano chodniki, ścieżki rowerowe i ciąg pieszo-rowerowy. Nowy odcinek zostanie wyposażony w elementy ochrony środowiska oraz urządzenia podnoszące bezpieczeństwo ruchu drogowego.
Autostrada A2 między Siedlcami a Białą Podlaską dzieli się na cztery odcinki, z których trzy są obecnie w budowie. Na trasie Swory – Biała Podlaska uzyskano już pozwolenie na użytkowanie, jednak ruch zostanie tam skierowany dopiero po zakończeniu robót na wcześniejszych odcinkach.
Obecnie prowadzone są intensywne prace budowlane: układanie warstw nawierzchni, budowa mostów, przebudowa sieci infrastruktury technicznej, montaż ogrodzeń, ekranów dźwiękochłonnych i barier drogowych.
Stopień zaawansowania prac wygląda następująco:
- Siedlce Południe – Malinowiec: 75%
- Malinowiec – Łukowisko: 63%
- Łukowisko – Swory: 67%
Oddanie do ruchu fragmentu Siedlce Południe – Malinowiec pozwoli także otworzyć 2 km trasy między Siedlcami Zachód a Siedlcami Południe. W sumie do końca roku kierowcy zyskają dostęp do 67 km nowej autostrady.
Trwają też przygotowania do przedłużenia A2 od Białej Podlaskiej do Dobrynia. Odcinek liczący ponad 25 km będzie realizowany w dwóch etapach. Dla fragmentu Kijowiec – Dobryń jest już decyzja ZRID, a na odcinek Biała Podlaska – Kijowiec niedawno ogłoszono przetarg – obecnie trwa procedura uzyskiwania zgód administracyjnych.
Równolegle trwają przygotowania do rozbudowy autostrady A2 między Łodzią a Warszawą. Blisko 90-kilometrowy odcinek od węzła Łódź Północ do Konotopy ma zostać poszerzony – do trzech pasów na trasie Łódź – Pruszków i czterech od Pruszkowa do Konotopy. GDDKiA posiada już decyzje ZRID dla woj. mazowieckiego, a dla części łódzkiej mają one zostać wydane w najbliższych dniach. Przetarg na wykonanie robót planowany jest na połowę 2025 roku.
Zgoda na budowę kolejnego fragmentu A2 – ważny krok ku lepszej dostępności terminala w Koroszczynie
Wojewoda Lubelski wydał decyzję zezwalającą na rozpoczęcie prac przy budowie kolejnego fragmentu autostrady A2 – od rejonu miejscowości Kijowiec do przyszłego węzła Dobryń. Nowy odcinek nie tylko przybliży autostradę do wschodniej granicy Polski, ale również poprawi skomunikowanie z terminalem samochodowym w Koroszczynie, co ma istotne znaczenie dla ruchu towarowego.
Nowy przetarg już ogłoszony
W grudniu 2024 roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła przetarg na projekt i budowę ponad 9-kilometrowego odcinka A2. Zamówienie obejmuje opracowanie dokumentacji technicznej, pozyskanie wszystkich koniecznych zezwoleń oraz wykonanie robót budowlanych. Oferty można składać do 11 czerwca 2025 roku, a postępowanie prowadzone jest w trybie nieograniczonego przetargu publicznego.
Parametry i zakres inwestycji
Projektowany fragment autostrady zostanie wykonany w standardzie dwóch jezdni z dwoma pasami ruchu i rezerwą pod trzeci pas. Powstanie nowy węzeł drogowy Dobryń, a także para miejsc obsługi podróżnych: Kijowiec Północ i Południe.
Inwestycja przewiduje również budowę licznych obiektów inżynierskich, lokalnych dróg dojazdowych, systemu odwodnienia oraz oświetlenia. Dla pieszych i rowerzystów zaplanowano chodniki, ścieżki rowerowe i ciąg pieszo-rowerowy. Nowy odcinek zostanie wyposażony w elementy ochrony środowiska oraz urządzenia podnoszące bezpieczeństwo ruchu drogowego.
Postęp prac na wschodnim odcinku A2
Autostrada A2 między Siedlcami a Białą Podlaską dzieli się na cztery odcinki, z których trzy są obecnie w budowie. Na trasie Swory – Biała Podlaska uzyskano już pozwolenie na użytkowanie, jednak ruch zostanie tam skierowany dopiero po zakończeniu robót na wcześniejszych odcinkach.
Obecnie prowadzone są intensywne prace budowlane: układanie warstw nawierzchni, budowa mostów, przebudowa sieci infrastruktury technicznej, montaż ogrodzeń, ekranów dźwiękochłonnych i barier drogowych.
Stopień zaawansowania prac wygląda następująco:
- Siedlce Południe – Malinowiec: 75%
- Malinowiec – Łukowisko: 63%
- Łukowisko – Swory: 67%
Oddanie do ruchu fragmentu Siedlce Południe – Malinowiec pozwoli także otworzyć 2 km trasy między Siedlcami Zachód a Siedlcami Południe. W sumie do końca roku kierowcy zyskają dostęp do 67 km nowej autostrady.
Rozbudowa ku wschodowi
Trwają też przygotowania do przedłużenia A2 od Białej Podlaskiej do Dobrynia. Odcinek liczący ponad 25 km będzie realizowany w dwóch etapach. Dla fragmentu Kijowiec – Dobryń jest już decyzja ZRID, a na odcinek Biała Podlaska – Kijowiec niedawno ogłoszono przetarg – obecnie trwa procedura uzyskiwania zgód administracyjnych.
Modernizacja A2 na zachód od Warszawy
Równolegle trwają przygotowania do rozbudowy autostrady A2 między Łodzią a Warszawą. Blisko 90-kilometrowy odcinek od węzła Łódź Północ do Konotopy ma zostać poszerzony – do trzech pasów na trasie Łódź – Pruszków i czterech od Pruszkowa do Konotopy. GDDKiA posiada już decyzje ZRID dla woj. mazowieckiego, a dla części łódzkiej mają one zostać wydane w najbliższych dniach. Przetarg na wykonanie robót planowany jest na połowę 2025 roku.
Komentarze
Brak wpisów.