Największe zamówienie PKP Intercity: piętrowe pociągi z prędkością do 200 km/h
PKP Intercity planuje zakup pierwszych w Polsce piętrowych pociągów z prędkością do 200 km/h – to największe zamówienie, jeśli chodzi o pojazdy dalekobieżne w historii krajowej kolei.
PKP Intercity otworzyło oferty w przetargu na dostawę 42 nowoczesnych, dwupoziomowych elektrycznych zespołów trakcyjnych, zdolnych do jazdy z prędkością 200 km/h. Przewidziano również możliwość rozszerzenia zamówienia o kolejne 30 składów. To pierwsze tego typu zamówienie w Polsce i jednocześnie największe, jeśli chodzi o pojazdy dalekobieżne.
Do przetargu stanęli dwaj producenci: Alstom Polska oraz Stadler Polska. Obie firmy posiadają zakłady produkcyjne w kraju – Alstom w Chorzowie, Stadler w Siedlcach – oraz doświadczenie w budowie piętrowych pociągów dla europejskich przewoźników. Złożone oferty zostaną teraz poddane szczegółowej analizie technicznej i formalnej.
Nowe pociągi mają obsługiwać krajowe trasy o dużym natężeniu ruchu, m.in. relacje z Warszawy do Gdańska, Krakowa, Wrocławia, Łodzi czy Białegostoku. Każdy skład pomieści minimum 480 pasażerów i zapewni wysoki komfort podróży – m.in. ergonomiczne fotele, WiFi, klimatyzację, gniazdka z USB, przestrzeń dla rodzin, miejsca na rowery i bagaż, a także strefę ciszy. Składy zostaną dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami oraz wyposażone w systemy ETCS poziomu 1 i 2, monitoring, GPS i diagnostykę pokładową. Przewidziano również ich dopuszczenie do ruchu w Czechach.
Pierwsze pojazdy mają trafić do użytku w ciągu 3,5 roku. PKP Intercity podkreśla, że składana konstrukcja pozwala na bardziej efektywne gospodarowanie miejscami przy niższych kosztach zakupu i eksploatacji w porównaniu do klasycznych składów wagonowych.
Zamówienie wpisuje się w szerszą strategię rozwoju taboru. Do tej pory PKP Intercity zakontraktowało umowy z polskimi producentami na ponad 16,5 mld zł brutto. Największe zlecenia realizuje nowosądecki Newag, który dostarczy 144 lokomotywy i 35 zespołów trakcyjnych. H. Cegielski – FPS odpowiada za modernizację 172 wagonów i dostawę 300 nowych, a PESA z Bydgoszczy i Mińska Mazowieckiego – za hybrydowe lokomotywy i modernizację 67 jednostek. Dodatkowe kontrakty zawarto również z Remtrakiem oraz zakładami w Opocznie i Opolu.
W obliczu prognozowanego wzrostu liczby pasażerów do 109 mln w 2030 roku, nowe piętrowe pociągi mają wzmocnić ofertę przewoźnika i unowocześnić dalekobieżny transport kolejowy w Polsce.
PKP Intercity otworzyło oferty w przetargu na dostawę 42 nowoczesnych, dwupoziomowych elektrycznych zespołów trakcyjnych, zdolnych do jazdy z prędkością 200 km/h. Przewidziano również możliwość rozszerzenia zamówienia o kolejne 30 składów. To pierwsze tego typu zamówienie w Polsce i jednocześnie największe, jeśli chodzi o pojazdy dalekobieżne.
Do przetargu stanęli dwaj producenci: Alstom Polska oraz Stadler Polska. Obie firmy posiadają zakłady produkcyjne w kraju – Alstom w Chorzowie, Stadler w Siedlcach – oraz doświadczenie w budowie piętrowych pociągów dla europejskich przewoźników. Złożone oferty zostaną teraz poddane szczegółowej analizie technicznej i formalnej.
Nowe pociągi mają obsługiwać krajowe trasy o dużym natężeniu ruchu, m.in. relacje z Warszawy do Gdańska, Krakowa, Wrocławia, Łodzi czy Białegostoku. Każdy skład pomieści minimum 480 pasażerów i zapewni wysoki komfort podróży – m.in. ergonomiczne fotele, WiFi, klimatyzację, gniazdka z USB, przestrzeń dla rodzin, miejsca na rowery i bagaż, a także strefę ciszy. Składy zostaną dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami oraz wyposażone w systemy ETCS poziomu 1 i 2, monitoring, GPS i diagnostykę pokładową. Przewidziano również ich dopuszczenie do ruchu w Czechach.
Pierwsze pojazdy mają trafić do użytku w ciągu 3,5 roku. PKP Intercity podkreśla, że składana konstrukcja pozwala na bardziej efektywne gospodarowanie miejscami przy niższych kosztach zakupu i eksploatacji w porównaniu do klasycznych składów wagonowych.
Zamówienie wpisuje się w szerszą strategię rozwoju taboru. Do tej pory PKP Intercity zakontraktowało umowy z polskimi producentami na ponad 16,5 mld zł brutto. Największe zlecenia realizuje nowosądecki Newag, który dostarczy 144 lokomotywy i 35 zespołów trakcyjnych. H. Cegielski – FPS odpowiada za modernizację 172 wagonów i dostawę 300 nowych, a PESA z Bydgoszczy i Mińska Mazowieckiego – za hybrydowe lokomotywy i modernizację 67 jednostek. Dodatkowe kontrakty zawarto również z Remtrakiem oraz zakładami w Opocznie i Opolu.
W obliczu prognozowanego wzrostu liczby pasażerów do 109 mln w 2030 roku, nowe piętrowe pociągi mają wzmocnić ofertę przewoźnika i unowocześnić dalekobieżny transport kolejowy w Polsce.
Komentarze
Brak wpisów.