GDDKiA ogłosiła przetargi na rozbudowę A2 między Łodzią a Warszawą. Kiedy ruszą prace budowlane?
Rusza długo wyczekiwana rozbudowa autostrady A2 na trasie Łódź–Warszawa, która znacząco zwiększy przepustowość i bezpieczeństwo jednego z najbardziej ruchliwych odcinków w Polsce. W ramach inwestycji m.in. aż 92 km A2 zyska dodatkowe pasy ruchu.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) wysłała do Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej ogłoszenia o przetargach na rozbudowę autostrady A2 na odcinku Łódź – Warszawa. Ogłoszenia wraz z dokumentacją przetargową pojawią się na platformie zakupowej już jutro. W przetargach, zgodnie z wyrokiem TSUE z 22 października 2024 r., wykluczone zostały podmioty z tzw. państw trzecich, co ma na celu ochronę polskiego i unijnego rynku oraz wsparcie krajowych firm budowlanych.
Projekt rozbudowy obejmuje 92 km autostrady A2, w tym 89 km budowy dodatkowych pasów ruchu oraz 3 km prac na węźle Łódź Północ, gdzie autostrady A1 i A2 się krzyżują. Trasa zostanie podzielona na cztery odcinki:
- Łódź Północ – Łyszkowice (27,8 km)
- Łyszkowice – granica woj. łódzkiego i mazowieckiego (21,8 km)
- Granica woj. łódzkiego i mazowieckiego – Grodzisk Mazowiecki (25,5 km)
- Grodzisk Mazowiecki – Konotopa (17,2 km)
Po rozbudowie, na większości odcinka, jezdnie będą miały po trzy pasy ruchu w każdym kierunku, a na fragmencie do węzła Konotopa – cztery pasy.
W pierwszym kwartale i w maju 2025 r. uzyskano decyzje ZRID dla poszczególnych odcinków w województwach mazowieckim i łódzkim. Planowane jest podpisanie umów z wykonawcami w pierwszej połowie 2026 r., natomiast zakończenie robót przewidziano na drugą połowę 2028 r.
Inwestycja przewiduje wykorzystanie odnawialnych źródeł energii (OZE) do zasilania infrastruktury drogowej (oświetlenie, stacje meteorologiczne), co uczyni odcinek samowystarczalnym energetycznie. Prace będą prowadzone przy zachowaniu minimalnego poziomu utrudnień, z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku przez cały czas trwania robót. Planowany jest także odcinkowy pomiar prędkości w celu zwiększenia bezpieczeństwa i płynności ruchu.
Autostrada A2 między Łodzią a Warszawą jest jednym z najbardziej obciążonych odcinków w Polsce, z ruchem dziennym sięgającym nawet 100 tys. pojazdów. Rozbudowa poprawi przepustowość, bezpieczeństwo i będzie kluczowa dla obsługi rosnącego ruchu, w tym dojazdu do Centralnego Portu Komunikacyjnego.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) wysłała do Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej ogłoszenia o przetargach na rozbudowę autostrady A2 na odcinku Łódź – Warszawa. Ogłoszenia wraz z dokumentacją przetargową pojawią się na platformie zakupowej już jutro. W przetargach, zgodnie z wyrokiem TSUE z 22 października 2024 r., wykluczone zostały podmioty z tzw. państw trzecich, co ma na celu ochronę polskiego i unijnego rynku oraz wsparcie krajowych firm budowlanych.
Zakres inwestycji
Projekt rozbudowy obejmuje 92 km autostrady A2, w tym 89 km budowy dodatkowych pasów ruchu oraz 3 km prac na węźle Łódź Północ, gdzie autostrady A1 i A2 się krzyżują. Trasa zostanie podzielona na cztery odcinki:
- Łódź Północ – Łyszkowice (27,8 km)
- Łyszkowice – granica woj. łódzkiego i mazowieckiego (21,8 km)
- Granica woj. łódzkiego i mazowieckiego – Grodzisk Mazowiecki (25,5 km)
- Grodzisk Mazowiecki – Konotopa (17,2 km)
Po rozbudowie, na większości odcinka, jezdnie będą miały po trzy pasy ruchu w każdym kierunku, a na fragmencie do węzła Konotopa – cztery pasy.
Decyzje administracyjne i harmonogram
W pierwszym kwartale i w maju 2025 r. uzyskano decyzje ZRID dla poszczególnych odcinków w województwach mazowieckim i łódzkim. Planowane jest podpisanie umów z wykonawcami w pierwszej połowie 2026 r., natomiast zakończenie robót przewidziano na drugą połowę 2028 r.
Innowacje i organizacja ruchu
Inwestycja przewiduje wykorzystanie odnawialnych źródeł energii (OZE) do zasilania infrastruktury drogowej (oświetlenie, stacje meteorologiczne), co uczyni odcinek samowystarczalnym energetycznie. Prace będą prowadzone przy zachowaniu minimalnego poziomu utrudnień, z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku przez cały czas trwania robót. Planowany jest także odcinkowy pomiar prędkości w celu zwiększenia bezpieczeństwa i płynności ruchu.
Znaczenie inwestycji
Autostrada A2 między Łodzią a Warszawą jest jednym z najbardziej obciążonych odcinków w Polsce, z ruchem dziennym sięgającym nawet 100 tys. pojazdów. Rozbudowa poprawi przepustowość, bezpieczeństwo i będzie kluczowa dla obsługi rosnącego ruchu, w tym dojazdu do Centralnego Portu Komunikacyjnego.
Komentarze
Brak wpisów.