Duże inwestycje w Polsce koreańskiego giganta technologicznego
Koreański LG Energy Solution ogłosił nową wizję korporacyjną „Empower Every Possibility”, prezentując jednocześnie średnio- i długoterminowe strategie biznesowe. Priorytetem koncernu jest rozwój technologii akumulatorów nowej generacji, a Wrocław odgrywa w tym planie kluczową rolę – to tutaj mieści się największy w Europie zakład produkujący baterie do pojazdów elektrycznych.
W Biskupicach Podgórnych, nieopodal Wrocławia, funkcjonuje nowoczesny, 100-hektarowy park technologiczny, w którym zatrudnionych jest kilka tysięcy osób. W podwrocławskiej fabryce produkowane są baterie zasilające pojazdy czołowych światowych marek. Firma LG Energy Solution stawia sobie ambitny cel – podwojenie przychodów do 2028 roku – realizując strategię opartą na trzech filarach:
Dywersyfikacja portfolio biznesowego. LG Energy Solution planuje aktywnie rozwijać działalność poza segmentem baterii do pojazdów elektrycznych, co pozwoli ograniczyć zależność od rynku EV i zwiększyć udział systemów magazynowania energii (ESS).
Rozszerzenie oferty produktowej i bazy klientów w obszarze EV. Oprócz produkcji baterii premium opartych na chemii wysokoniklowej, firma zamierza wprowadzić na rynek produkty LFP, LMFP oraz wysokonapięciowe baterie o średniej zawartości niklu, by lepiej konkurować w segmentach przystępnych cenowo. Dodatkowo planuje rozszerzyć ofertę baterii cylindrycznych, skierowanych do tradycyjnych producentów samochodów.
Budowanie stabilnych przychodów dzięki rozwojowi oprogramowania i usług. Rozwijając wiodące na rynku systemy zarządzania bateriami (BMS), LG Energy Solution chce również oferować usługi takie jak leasing, wynajem czy recykling baterii. Celem jest stworzenie kompleksowego ekosystemu Battery-as-a-Service (BaaS).
W ramach dążenia do pozycji lidera w innowacjach, firma planuje również przyspieszyć prace nad bateriami półprzewodnikowymi – m.in. produkcją baterii bezanodowych, z anodą opartą na graficie, masową produkcją półpłynnych baterii „bipolarnych” oraz wprowadzeniem niskokosztowych, wysokowydajnych ogniw wykorzystujących siarkę i sód.
Nowa wizja strategii wiąże się także ze zmianami w podwrocławskim zakładzie. LG Energy Solution rozważa adaptację istniejących linii produkcyjnych i maszyn do wytwarzania magazynów energii o różnych pojemnościach. Jangha Lee, prezes LG Energy Solution Wrocław sp. z o.o., podkreśla:
„W produkcji magazynów energii będziemy mogli wykorzystać już posiadane linie i maszyny, które lekko przebudujemy, by dostosować je do różnych wariantów. Posiadamy kompletny proces – od elektrody do modułu – co daje nam niezbędną elastyczność.”
Początkowo magazyny energii będą przeznaczone dla polskich sieci energetycznych, przy jednoczesnym poszukiwaniu klientów na rynkach europejskich. W planach jest także rozwój przydomowych magazynów energii. Produkcja ma ruszyć w drugiej połowie 2025 roku, a firma przewiduje utrzymanie obecnego poziomu zatrudnienia – część pracowników z linii motoryzacyjnych przejdzie do działu produkcji magazynów energii.
Kluczowym krokiem realizowanym przez LG Energy Solution Wrocław jest także wygrany przetarg na budowę największego w Europie bateryjnego magazynu energii, który powstanie w Żarnowcu. Generalnym wykonawcą inwestycji, w formule pod klucz, został wybrany projekt o mocy do 263 MW i minimalnej pojemności 900 MWh, realizowany przez spółkę z Biskupic Podgórnych. Lokalizacja w województwie pomorskim, blisko przyszłych morskich farm wiatrowych PGE oraz największej w Polsce elektrowni szczytowo-pompowej, dodatkowo podkreśla strategiczny wymiar projektu. Inwestycja otrzymała pierwszą w Polsce promesę na magazynowanie energii elektrycznej oraz posiada umowę przyłączeniową do krajowego systemu elektroenergetycznego.
Pod koniec 2024 roku LG Energy Solution ogłosiło również podpisanie umów dostaw z Ford Motor Company, na mocy których wrocławski zakład ma od 2026 roku dostarczyć 109 GWh baterii dla elektrycznych vanów dostawczych Forda w Europie – kontrakty te obejmują okres od czterech do sześciu lat.
Polska staje się także areną kolejnych inwestycji koreańskich. W 2025 roku koncern Posco International planuje rozpocząć produkcję części do samochodowych silników elektrycznych w nowej fabryce w Brzegu (woj. opolskie), mieszczącej się na terenie Wałbrzyskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej „Invest-Park”. Zakład, którego głównym klientem będzie Hyundai, ma dostarczać części do ponad 1,2 mln samochodów rocznie, a koszt inwestycji wynosi około 180 mln zł. Na początkowym etapie zatrudnienie ma osiągnąć 60 tys. osób, z planowanym trzykrotnym wzrostem do 2030 roku.
Kolejną znaczącą koreańską inwestycją w Polsce jest projekt spółki SK Nexilis, która buduje zakład produkcyjny w Stalowej Woli (woj. podkarpackie). SK Nexilis, będący największym na świecie producentem folii miedzianej – niezbędnego komponentu w produkcji baterii litowo-jonowych – planuje zainwestować około 3 mld złotych, tworząc przy tym około 500 nowych miejsc pracy.
Przedstawione strategie LG Energy Solution oraz powiązane inwestycje podkreślają, że Polska, a zwłaszcza region wrocławski, staje się kluczowym centrum rozwoju nowoczesnych technologii w obszarze elektromobilności i magazynowania energii.
W Biskupicach Podgórnych, nieopodal Wrocławia, funkcjonuje nowoczesny, 100-hektarowy park technologiczny, w którym zatrudnionych jest kilka tysięcy osób. W podwrocławskiej fabryce produkowane są baterie zasilające pojazdy czołowych światowych marek. Firma LG Energy Solution stawia sobie ambitny cel – podwojenie przychodów do 2028 roku – realizując strategię opartą na trzech filarach:
Dywersyfikacja portfolio biznesowego. LG Energy Solution planuje aktywnie rozwijać działalność poza segmentem baterii do pojazdów elektrycznych, co pozwoli ograniczyć zależność od rynku EV i zwiększyć udział systemów magazynowania energii (ESS).
Rozszerzenie oferty produktowej i bazy klientów w obszarze EV. Oprócz produkcji baterii premium opartych na chemii wysokoniklowej, firma zamierza wprowadzić na rynek produkty LFP, LMFP oraz wysokonapięciowe baterie o średniej zawartości niklu, by lepiej konkurować w segmentach przystępnych cenowo. Dodatkowo planuje rozszerzyć ofertę baterii cylindrycznych, skierowanych do tradycyjnych producentów samochodów.
Budowanie stabilnych przychodów dzięki rozwojowi oprogramowania i usług. Rozwijając wiodące na rynku systemy zarządzania bateriami (BMS), LG Energy Solution chce również oferować usługi takie jak leasing, wynajem czy recykling baterii. Celem jest stworzenie kompleksowego ekosystemu Battery-as-a-Service (BaaS).
W ramach dążenia do pozycji lidera w innowacjach, firma planuje również przyspieszyć prace nad bateriami półprzewodnikowymi – m.in. produkcją baterii bezanodowych, z anodą opartą na graficie, masową produkcją półpłynnych baterii „bipolarnych” oraz wprowadzeniem niskokosztowych, wysokowydajnych ogniw wykorzystujących siarkę i sód.
Nowa wizja strategii wiąże się także ze zmianami w podwrocławskim zakładzie. LG Energy Solution rozważa adaptację istniejących linii produkcyjnych i maszyn do wytwarzania magazynów energii o różnych pojemnościach. Jangha Lee, prezes LG Energy Solution Wrocław sp. z o.o., podkreśla:
„W produkcji magazynów energii będziemy mogli wykorzystać już posiadane linie i maszyny, które lekko przebudujemy, by dostosować je do różnych wariantów. Posiadamy kompletny proces – od elektrody do modułu – co daje nam niezbędną elastyczność.”
Początkowo magazyny energii będą przeznaczone dla polskich sieci energetycznych, przy jednoczesnym poszukiwaniu klientów na rynkach europejskich. W planach jest także rozwój przydomowych magazynów energii. Produkcja ma ruszyć w drugiej połowie 2025 roku, a firma przewiduje utrzymanie obecnego poziomu zatrudnienia – część pracowników z linii motoryzacyjnych przejdzie do działu produkcji magazynów energii.
Kluczowym krokiem realizowanym przez LG Energy Solution Wrocław jest także wygrany przetarg na budowę największego w Europie bateryjnego magazynu energii, który powstanie w Żarnowcu. Generalnym wykonawcą inwestycji, w formule pod klucz, został wybrany projekt o mocy do 263 MW i minimalnej pojemności 900 MWh, realizowany przez spółkę z Biskupic Podgórnych. Lokalizacja w województwie pomorskim, blisko przyszłych morskich farm wiatrowych PGE oraz największej w Polsce elektrowni szczytowo-pompowej, dodatkowo podkreśla strategiczny wymiar projektu. Inwestycja otrzymała pierwszą w Polsce promesę na magazynowanie energii elektrycznej oraz posiada umowę przyłączeniową do krajowego systemu elektroenergetycznego.
Pod koniec 2024 roku LG Energy Solution ogłosiło również podpisanie umów dostaw z Ford Motor Company, na mocy których wrocławski zakład ma od 2026 roku dostarczyć 109 GWh baterii dla elektrycznych vanów dostawczych Forda w Europie – kontrakty te obejmują okres od czterech do sześciu lat.
Polska staje się także areną kolejnych inwestycji koreańskich. W 2025 roku koncern Posco International planuje rozpocząć produkcję części do samochodowych silników elektrycznych w nowej fabryce w Brzegu (woj. opolskie), mieszczącej się na terenie Wałbrzyskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej „Invest-Park”. Zakład, którego głównym klientem będzie Hyundai, ma dostarczać części do ponad 1,2 mln samochodów rocznie, a koszt inwestycji wynosi około 180 mln zł. Na początkowym etapie zatrudnienie ma osiągnąć 60 tys. osób, z planowanym trzykrotnym wzrostem do 2030 roku.
Kolejną znaczącą koreańską inwestycją w Polsce jest projekt spółki SK Nexilis, która buduje zakład produkcyjny w Stalowej Woli (woj. podkarpackie). SK Nexilis, będący największym na świecie producentem folii miedzianej – niezbędnego komponentu w produkcji baterii litowo-jonowych – planuje zainwestować około 3 mld złotych, tworząc przy tym około 500 nowych miejsc pracy.
Przedstawione strategie LG Energy Solution oraz powiązane inwestycje podkreślają, że Polska, a zwłaszcza region wrocławski, staje się kluczowym centrum rozwoju nowoczesnych technologii w obszarze elektromobilności i magazynowania energii.
Komentarze
Brak wpisów.