Boom na retail parki. Polska liderem w rozwoju nieruchomości handlowych
Dobre otoczenie gospodarcze sprzyja rozwojowi sektora handlowego, a deweloperzy konsekwentnie inwestują w nowe projekty. W lipcu w realizacji znajdowało się ponad 600 tys. mkw. powierzchni, z czego zdecydowana większość to parki handlowe oraz obiekty typu convenience, które powstają głównie w średnich i mniejszych ośrodkach miejskich.
Polska pozostaje jednym z liderów Unii Europejskiej pod względem wzrostu gospodarczego. Według prognoz Oxford Economics w latach 2025-2027 krajowe PKB zwiększy się łącznie o 9,8%, podczas gdy w strefie euro będzie to jedynie 3,6%. Równolegle spodziewany wzrost sprzedaży detalicznej sięgnie 9,1%, przy średniej 5,2% w Europie Zachodniej. Choć inflacja w 2025 roku prognozowana jest na poziomie 3,6%, w dłuższej perspektywie, przy utrzymaniu rygorystycznej polityki monetarnej, jej spadek do celu NBP jest realny już w 2027 roku.
W pierwszych sześciu miesiącach 2025 roku rynek powiększył się o ponad 170 tys. mkw. nowej powierzchni. Największy udział w tej podaży miały parki handlowe (58%) oraz centra convenience (14%). Średnia wielkość nowo otwieranego obiektu wyniosła 6640 mkw., co oznacza spadek o 8% względem roku poprzedniego.
Choć tradycyjne galerie handlowe nie odnotowały nowych otwarć, rynek wzbogacił się o Designer Outlet Kraków, liczący 19 tys. mkw. powierzchni najmu. Było to pierwsze centrum outletowe uruchomione od czasu otwarcia Factory Gliwice w 2019 roku.
Na uwagę zasługuje fakt, że ponad 70% nowych projektów powstało w miastach liczących poniżej 100 tys. mieszkańców, a ponad 100 tys. mkw. oddano w miejscowościach o populacji mniejszej niż 50 tys. Zdaniem ekspertów trend ten będzie się utrwalał - z ponad 600 tys. mkw. w budowie większość zostanie ukończona w takich właśnie lokalizacjach.
Rok 2024 przyniósł najwyższy od 2019 roku wolumen inwestycji w nieruchomości handlowe, który osiągnął 1,6 mld euro. Na wynik ten złożyły się jednak głównie transakcje dotyczące dużych centrów. W pierwszej połowie 2025 roku dominowały już zakupy parków handlowych, a liczba zawartych umów była rekordowa – aż 23. W 16 przypadkach ich przedmiotem były właśnie tego typu obiekty.
Największą transakcją portfelową była sprzedaż A-Centrum, obejmującego 10 parków o łącznej powierzchni 30 tys. mkw., nabytego przez czeskiego inwestora My Park. Z kolei największa pojedyncza transakcja dotyczyła Power Parku Olsztyn, który EPP sprzedało izraelskiej spółce BIG Poland. Obiekt liczy prawie 33 tys. mkw. i w połączeniu z sąsiednią Galerią Warmińską stanowi główną destynację zakupową regionu.
Polska pozostaje jednym z liderów Unii Europejskiej pod względem wzrostu gospodarczego. Według prognoz Oxford Economics w latach 2025-2027 krajowe PKB zwiększy się łącznie o 9,8%, podczas gdy w strefie euro będzie to jedynie 3,6%. Równolegle spodziewany wzrost sprzedaży detalicznej sięgnie 9,1%, przy średniej 5,2% w Europie Zachodniej. Choć inflacja w 2025 roku prognozowana jest na poziomie 3,6%, w dłuższej perspektywie, przy utrzymaniu rygorystycznej polityki monetarnej, jej spadek do celu NBP jest realny już w 2027 roku.
W pierwszych sześciu miesiącach 2025 roku rynek powiększył się o ponad 170 tys. mkw. nowej powierzchni. Największy udział w tej podaży miały parki handlowe (58%) oraz centra convenience (14%). Średnia wielkość nowo otwieranego obiektu wyniosła 6640 mkw., co oznacza spadek o 8% względem roku poprzedniego.
Choć tradycyjne galerie handlowe nie odnotowały nowych otwarć, rynek wzbogacił się o Designer Outlet Kraków, liczący 19 tys. mkw. powierzchni najmu. Było to pierwsze centrum outletowe uruchomione od czasu otwarcia Factory Gliwice w 2019 roku.
Na uwagę zasługuje fakt, że ponad 70% nowych projektów powstało w miastach liczących poniżej 100 tys. mieszkańców, a ponad 100 tys. mkw. oddano w miejscowościach o populacji mniejszej niż 50 tys. Zdaniem ekspertów trend ten będzie się utrwalał - z ponad 600 tys. mkw. w budowie większość zostanie ukończona w takich właśnie lokalizacjach.
Rok 2024 przyniósł najwyższy od 2019 roku wolumen inwestycji w nieruchomości handlowe, który osiągnął 1,6 mld euro. Na wynik ten złożyły się jednak głównie transakcje dotyczące dużych centrów. W pierwszej połowie 2025 roku dominowały już zakupy parków handlowych, a liczba zawartych umów była rekordowa – aż 23. W 16 przypadkach ich przedmiotem były właśnie tego typu obiekty.
Największą transakcją portfelową była sprzedaż A-Centrum, obejmującego 10 parków o łącznej powierzchni 30 tys. mkw., nabytego przez czeskiego inwestora My Park. Z kolei największa pojedyncza transakcja dotyczyła Power Parku Olsztyn, który EPP sprzedało izraelskiej spółce BIG Poland. Obiekt liczy prawie 33 tys. mkw. i w połączeniu z sąsiednią Galerią Warmińską stanowi główną destynację zakupową regionu.
Komentarze
Brak wpisów.